عرضه اولیه ۴ زیرمجموعه تاپیکو و آماده سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمود مخدومی در سالگرد عرضه اولیه سهام تاپیکو گفت: اوایل تیر رییس جمهور در مراسم راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس بر ورود این پالایشگاه به بورس تاکید کرد. پس از دستور وی، تلاش شد بسترها آماده و امکان حضور بیشتر مردم در بازار سرمایه و جذب نقدینگی و حمایت از بخش تولید محقق شود.

وی افزود: فاز سوم این پالایشگاه نیز در زمستان 99 به بهره برداری خواهد رسید. قرار است فاز چهارم با ظرفیت خوراک 120 هزار بشکه میعانات گازی ساخته شود و اکنون در حال بررسی تامین خوراک میعانات گازی آن هستند. با راه اندازی دو فاز میزان تولید بنزین یورو 5 این پالایشگاه به روزانه 24 میلیون لیتر رسیده است.

مذاکره برای اخذ تخفیف خوراک و تهاتر با بدهی دولت

این مقام مسئول به مذاکره برای اخذ تخفیف خوراک پالایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: در حال رایزنی هستیم تا میزان تخفیف را از 5 به 10 درصد کاهش دهیم. همچنین تلاش می شود بهای خوراک پالایشگاه را از محل بدهی دولت با سایر دستگاه های دولتی تهاتر کنیم. از محل خوراک حدود 15 هزار میلیارد تومان عایدی برای پالایشگاه کسب می شود. برنامه دیگر تلاش برای کسب معافیت کامل مالیاتی هفت ساله است.

مخدومی با اشاره به سهم 49 درصدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس از عرضه شرکت های جدید این هلدینگ به بورس در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: پتروشیمی غدیر آخرین شرکتی بود که تیر سال جاری توسط تاپیکو وارد بورس شد. چهار شرکت جدید از جمله یک پتروشیمی و یک شرکت صنعت گاز آماده عرضه به بورس هستند. فهرست شرکت های مشمول واگذاری در سامانه ادغام و تملیک فرابورس درج شده است.

انتقاد از واگذاری های ناقص شرکت ها

وی با انتقاد از واگذاری های ناقص شرکت ها توضیح داد: در دنیا مجموعه پتروپالایشی های وابسته بصورت یکجا عرضه می شوند اما متاسفانه در ایران، پتروشیمی ها را بدون پالایشگاه هایی که از نظر خوراک به آنها وابسته اند، واگذار کرده اند که بروز مشکلات و کاهش سودآوری آنها را به دنبال دارد.

اتخاد تدابیر برای مقابله با تحریم ها

مدیرعامل تاپیکو درباره تاثیر تحریم بر فعالیت ها نیز گفت: تحریم می تواند در بخش های بانک، حمل و نقل و صادرات، تاثیرگذار باشد که تدابیر لازم برای آن اندیشیده شده است. بر این اساس با دو کشور اروپایی و یک کشور آسیایی برای رفع مشکلات بانکی همکاری می شود. برای حمل محصولات نیز با شرکت کشتیرانی ایران توافق های لازم انجام شده تا مشکلی رخ ندهد.

مخدومی تاکید کرد: بیشترین مقصد صادرات محصولات به چین، هند، شرق آسیا، عراق و افغانستان است. برای بحث درباره تاثیر تحریم ها باید بررسی کرد آیا فقط آمریکا از برجام خارج شده و تحریم ها را باز می گرداند یا اینکه متحدان نیز تحریم خواهند کرد.

مشکلی با عرضه ارز صادراتی به سامانه نیما نداریم

وی با اشاره به درآمد سالانه 500 میلیون دلاری از محل صادرات گفت: 200 میلیون دلار از این درآمد صرف خرید و وارد کردن تجهیزات و مواد اولیه می شود.
خود را مکلف به عرضه ارز صادراتی به نرخ 4200 تومان در سامانه نیما می دانیم و مشکلی با آن نداریم.

مخدومی اضافه کرد:  ابتدا خوراک پتروشیمی ها با نرخ 4200 تومان محاسبه می شد اما با توجه به کاهش هزینه خوراک بر مبنای دلار 3800 تومانی، حاشیه سود پتروشیمی ها بهبود یافت. تنها انتظار این است که دولت اجازه دهد مابه تفاوت 300 میلیون دلاری ارز صادراتی را برای واردات مواد اولیه دارویی اختصاص دهیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام