عوامل افزایش سنگینی تقاضا + موضوع سوق دهنده تولید به سمت نابودی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز این هفته بازار سهام اعلام کرد: گرچه پس از دو ماه ریزش سنگین در روزهای گذشته شاهد بی‌اعتمادی حاکم بر فضای کلی بازار بودیم لکن در کنار اصلاح شدید قیمت ها و گذر نرخ دلار از مقاومت روانی ۳۰ هزار تومان شاهد جذاب‌تر شدن بازار هستیم.

روند قیمتی دلار نشان داد به دلیل بی‌انظباطی پولی و نبود چشم‌اندازی روشن برای بهبود وضعیت پیش روی اقتصاد، انتظارات تورمی افزایش یافته و حتی خبر عرضه سنگین دلار هم نتوانست حتی به شکل روانی باعث تضعیف آن شود. افزایش نرخ دلار نیمایی و پیشروی آن تا 26500 تومان، افزایش ارزش معاملات و عامل بازارگردانی در کنار عوامل فوق باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد بازار که تا پیش از این سودای خروج دارایی را در سر داشتند بر سنگینی تقاضا در روزهای گذشته بیفزایند و درصدد بازگرداندن ارزش از دست رفته دارایی برآیند.

در حال حاضر موضوع نگران کننده زمزمه های افزایش نرخ سود بانکی است که می تواند تولید را به سمت نابودی بکشاند. گرچه با افزایش نرخ سود بانکی بخشی از  سرمایه‌ها وارد سپرده‌های بانکی می شود و زمینه برقراری آرامش نسبی در بازارها را فراهم می کند لکن باعث رکود بیشتر به دلیل عدم تمایل مردم به سرمایه‌گذاری و خلق پول و افزایش نقدینگی خواهد شد که در سال های بعد اثرات را نشان خواهد داد.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش  18 هزار و 592 واحدی به کانال یک میلیون و 561  هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 2449 واحدی به کانال 411 هزار و 945 واحد رسیدند.  نماد‌های " فولاد ، فملی" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس 9.3 و 3.5 هزار میلیارد تومان بود . بیشترین ارزش معاملات خرد متعلق به نماد " شپنا" به مبلغ  1.29 هزار میلیارد تومان بود. در معاملات روز جاری 264 میلیارد تومان توسط حقیقی ها از بازار خارج شد.

در گروه بانکی نمادهای "وبملت، وبصادر، وتجارت" در محدوده منفی 3 تا 4 درصدی به کار پایان دادند. در گروه فلزات،  نمادهای" فولاد ، فملی " متعادل و منفی دنبال شدند و معاملات آنها با قیمت پایانیِ منفی 3.13 و 2.73 درصد پایان یافت.

در گروه خودرویی نمادهای "خودرو ، خساپا" هر دو با صف فروش به کار پایان دادند. در نمادهای گروه پالایشی نیز " شتران ، شپنا " مورد توجه معامله گران قرار گرفتند و به صف خرید نشستند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

سومین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسانات اندک و مثبت داشتند. مس در محدوده 6724 دلار، روی به 2428 دلار و هر انس طلا به 1904 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت به 42.36 دلار و نفت خام WTI  نیز به  40 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 31 هزار و 600 تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نیز حدود 16 میلیون و 160 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس از مصوبه شورای عالی بورس خبر داد و گفت: شرکت های سرمایه گذاری استانی موظف به شناسایی و ثبت اسامی سهامداران در سامانه بوده و باید برای انتخاب هیات مدیره ، سهامداران را به مجمع دعوت کنند.

وی افزود: شرکت های سرمایه پذیر هم باید سود همه سهامداران را از طریق پرداخت به انتخاب کنندگان روش مستقیم و واریز به شرکت های سرمایه گذاری استانی برای گروه مدیریت غیرمستقیم پرداخت کنند. موسسین شرکت هایی که سهام عام تشکیل می دهند، می توانند حداکثر۶۰ درصد یک شرکت تامین سرمایه را داشته باشند و مجاز هستند که ۴۰ درصد مابقی را پذیره نویسی عمومی کنند.

حجت‌اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از مخالفت با فروش محصولات ایران خودرو و سایپا به نرخ ۵ درصد کمتر از قیمت بازار و موافقت با عرضه محصولات در بورس کالا خبر داد.

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد: ٣۵ هزار میلیارد پول نزد کارگزاری‌ها مانده و این نقدینگی منتظر است که به بازار برگردد.

رئیس‌جمهور اعلام کرد: برنامه عرضه سهام شرکت‏‌های دولتی در بازار سرمایه بدون تردید ادامه خواهد یافت.

حسین تنهایی رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: گفت و گوها با سفیر کره جنوبی و نماینده بخش بازرگانی این کشور آغاز شده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. بنابراین برای تشریح جزییات و نحوه این تفاهم باید صبر کرد. وی در مصاحبه پیشین، میزان پول‌های بلوک شده ایران در این کشور را تقریبا ۸.۵ میلیارد دلار ارزیابی کرده بود.

راضیه صباغیان مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: طبق مقررات یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی باید امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد از ابتدای آبان‌ ماه شاهد بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم و انجام معاملات آن در بورس باشیم.

امروز در مجمع "شستا" عنوان شد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرف سه الی چهار ماه آینده در بورس عرضه خواهد شد و همچنین چهارشنبه هفته آینده جلسه پذیرش سیمان آبیک در بورس تهران برگزار خواهد شد.

ترامپ در سخنرانی پنسیلوانیا گفت: اگر جو بایدن پیروز انتخابات شود، پیروزی چین خواهد بود اما اگر برنده شوم در واقع همه آمریکایی‌ها پیروز می‌شوند. واشنگتن ابوبکر البغدادی را کشته و 100 درصد قلمرو خلافت داعش را بازپس گرفته ‌است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام