ورود یک فولادی به حوزه نفت/ تولید محصول دوستدار محیط زیست برای اولین بار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا موذنی با اشاره ورود این شرکت فرابورسی به حوزه نفت و پتروشیمی و تولید فرآورده نفتی دوستدار محیط زیست  برای نخستین بار در کشور، گفت:با توجه به رکورد 1.5 ساله بازار فولاد ایران که در 30 سال اخیر بی سابقه بوده و مشکل تولید بسیاری از تولید کنندگان و فرایند کند و آهسته بازرگانی، شرکت آهن و فولاد میلاد به منظور حفظ منافع سهامداران و کمک به اقتصاد ملی و با استفاده از دانش فنی روز وارد فعالیت در صنعت نفت و پتروشیمی شد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست محصول تولیدی نفت میلاد برای مصرف در کارخانه های تولید دوده کربن و لاستیک سازی است و در مراحل بعدی محصولاتی دیگر تولید خواهد شد.

وی تصریح کرد: فرآورده نفتی این واحد برای نخستین بار به روشی تولید می شود که دوستدار محیط زیست بوده و بزرگترین مزیت این مجموعه این است که نه تنها هیچ گونه آسیبی به محیط زیست نمی رساند بلکه با استفاده از بخشی از ضایعات نفتی به پاکسازی محیط زیست نیز کمک می کند.

به گفته این مقام مسئول در مرحله نخست ماهانه حدود 3 هزارتن  و سالانه بیش از 30 هزار تن در مجموعه تولیدی نفت میلاد، فرآورده نفتی تولید خواهد شد و در آینده تا سه برابر قابل افزایش است.

موذنی با بیان اینکه اولین محصول شرکت نفت میلاد پارس آماده ارائه به بازار مصرف است،خاطرنشان کرد: عمده مصرف کنندگان فرآورده نفتی کارخانه نفت میلاد پارس ، کارخانه های لاستیک سازی و دوده کربن و همچنین برخی از صنایع شیمیایی دیگر هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون دو نوع محصول در پالایشگاه های نفت و صنایع پتروشیمی و شیمیایی به دست می آید ، ادامه داد: برخی از آنها محصولات آلاینده محیط زیست بوده که فرآیند تبدیل آنها در محیط زیست به سختی انجام می شود و سمی هستند. در برخی دیگر از صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی ترکیباتی وجود دارد که شیمیایی و خطرناک هستند و در محیط به صورت حوضچه هایی در نقاط مختلف کشور و در بیابانها دفن و یا در مخازن نگهداری می شوند که مورد استفاده صحیح قرار نمی گیرند از این رو آلاینده محسوب می شوند.

موذنی ادامه داد: در نفت میلاد پارس مواد ضایعاتی به مواد قابل استفاده تبدیل و به عنوان خوراک محسوب می شوند، ضایعاتی که خوراک آنها از مواد پالایشگاهی مستقیم بدست می آید. محصول تولیدی نفت میلاد روغن های رابر و روانساز هستند که در صنایع لاستیک سازی استفاده می شوند . این روغن ها که توسط برخی از شرکت ها تولید می شود به نوعی از متغیر PCA و یا  PAH برخوردارند که سرطان زا بوده و کشورهای توسعه یافته طبق استانداردهای روز اروپا درصدند که به کمتر از 3 درصد کاهش یابد. این درحالی است که در ایران این میزان بین 30 تا 40 درصد است .

موذنی با بیان اینکه پروژه شرکت نفت میلاد به صورت مجموعه دانش بنیان توسط اساتید دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی شده و دانش آن  کاملا بومی است، تاکید کرد: شرکت نفت میلاد توانست روغنی را تولید کند که از پی سی ای کمتر از 3 درصد برخوردار شود تا بتواند اسیدها و ترکیبات شیمیایی که به نوعی در محیط زیست رها می شوند را استحصال کند.

وی با اشاره به قیمت این محصول گفت: قیمت محصول تولیدی نفت میلاد کاملا رقابتی است و هم اکنون با مشتریان مختلفی وارد مذاکره شده ایم.

انتهای پیام