رکورد بی سابقه مردم در انتخابات پیش از موعد آمریکا / پیشتازی دموکرات ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بی بی سی، تا روز جمعه بیش از ۲۲ میلیون آمریکایی رای حضوری دادند یا از طریق پست به صندوق‌های انتخاباتی انداخته‌اند. آماری که در انتخابات سال ۲۰۱۶ ، تنها محدود به شش میلیون نفر بود.

براساس این گزارش، به باور کارشناسان ، افزایش مشارکت در رای‌گیری پیش از موعد با همه‌گیری کرونا و تلاش شهروندان آمریکا برای پیدا کردن جایگزینی برای رای‌دهی در روز انتخابات ارتباط مستقیم دارد.

اهالی تگزاس ایالتی که محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای حضور در رای‌گیری پیش از موعد دارد، رکورد مشارکت در اولین روز انتخابات زود هنگام را شکستند. در اوهایو یکی از ایالت‌های حساس و تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری نیز بیش از دو میلیون و سیصد هزار نفر رای داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است تاکنون آراء دموکرات‌ها در این دوره بیش از جمهوری‌خواهان بوده است. در میان این گروه از دموکرات‌ها تعداد زنان و آفریقایی‌ تبارها بیشتر است. عده‌ای از آنها از روی بی‌رغبتی به دونالد ترامپ و برخی دیگر با انرژی آزاد شده از اعتراضات ضد بی‌عدالتی نژادی رای داده‌اند. اعتراضاتی که بعد از کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس در مینه‌سوتا آغاز شد.

با وجود برتری دموکرات‌ها تا اینجای کار این به معنی پیروزی آنها نیست. جمهوری‌خواهان معتقدند رای‌گیری پستی احتمال تخلف و تقلب انتخاباتی را افزایش می‌دهد و حتی اگر دموکرات‌ها تاکنون پیش افتاده باشند، جمهوری‌خواهان در روز انتخابات حضور گسترده‌ای خواهند داشت.

نرخ تقلب در کل آمریکا در سال ۲۰۱۷ بین ۰.۰۰۰۰۴ تا ۰.۰۰۰۹ درصد بوده است. تعداد بالای رای‌دهندگان به صف‌های طولانی منجر شده و در مواردی مردم تا ۱۱ ساعت در صف مانده‌اند. به نظر می‌رسد جوان‌ترها که معمولا سخت‌تر از دیگران در انتخابات شرکت می‌کنند سال جاری مشارکت گسترده‌تری در انتخابات دارند.

براساس نظرسنجی اکسیوس از هر ده دانشجو، چهار نفر گفته‌اند در صورت پیروزی دونالد ترامپ دست به اعتراض خواهند زد. شش نفر از هر ده نفر گفته‌اند در این صورت دوستانی را که واجد شرایط رای‌دهی بوده‌اند اما رای نداده‌اند شماتت خواهند کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام