تحریم‌ تسلیحاتی ایران پس از پنج سال لغو شد / نظر روسیه و چند مسئول

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجواد ظریف درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران در توییتر اعلام کرد: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ ، امروز تحریم‌های تسلیحاتی ایران بطور خودکار پایان می‌یابد. عجیب نیست که با تجهیز کورکورانه به سلاح مخالف باشیم.سلاح در ایران صرفا برای دفاع و اهداف صلح‌ آمیزاست. ایمان داریم امنیت با اراده ملت و خودکفایی‌ محقق خواهد شد. اهداف ما همیشو دفاعی است.

مجید تخت روانچی نیز در این باره گفت:  5 سال پس از تصویب برجام و مطابق قطعنامه 2231 ، محدودیت های غیرقانونی تسلیحاتی از امروز خاتمه می یابد و نیازی به موافقت قبلی شورای امنیت ندارد.

بیانیه وزارت خارجه

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه هم با صدور بیانیه ایی اعلام کرد: از امروز ایران می‌تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را از هر منبعی بدون محدودیت و براساس نیازهای دفاعی تهیه و بر مبنای سیاست‌ها ، تسلیحات دفاعی صادر کند. پایان قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌­های تسلیحاتی و ممنوعیت­‌های مسافرتی، مستلزم تصویب هیچ‌گونه قطعنامه­­‌ جدیدی نیست.

لغو این محدودیت‌ها هیچ نیازی به صدور بیانیه یا اقدام دیگری از جانب شورای امنیت سازمان ملل ندارد. تسلیحات غیرمتعارف و کشتار جمعی و واردات بی‌رویه سلاح‌های متعارف در راهبرد دفاعی ایران جایگاهی ندارد و ایران توجه همه دولت‌های عضو را به مفاد صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برنامه زمانی مربوط جلب می‌کند.

نظر روسیه ، سخنگوی ایرانی و سفیر

سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو بعد از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران از روزهای آینده، همکاری‌های نظامی با ایران را ادامه خواهد داد.

علیرضا میریوسفی سخنگوی هیات ایران در سازمان ملل هم  به نیوزویک گفت: با پایان تحریم تسلیحاتی، ایران به‌دنبال خرید و فروش سلاح با تعدادی از شرکای بین‌المللی است.کاملا آشکار است که سازمان ملل و اکثریت قاطع کشورهای عضو، سیاست موسوم به فشار حداکثری آمریکا بر ایران را رد کرده‌اند و تلاش این کشور برای نقض بیشتر برنامه جامع اقدام مشترک و قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به انزوای این کشور منجر شده است.

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو هم با بیان اینکه برنامه‌ای درخصوص همکاری‌های نظامی ایران و روسیه تهیه شده‌ که با گذشت زمان اجرا خواهد شد، گفت: از ۲۷ مهر به بعد اگر نیازی به خرید برخی تسلیحات باشد ، بدون هیچ محدودیتی امکان پذیر خواهد بود .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام