صادرات سنگ آهن به ضرر فولادسازان است / برنامه تامین مواد اولیه "ذوب"

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد جعفر صالحی درخصوص جلوگیری از خام فروشی و صادرات سنگ آهن با کیفیت جنوب مورد نیاز شرکت های فولادسازی گفت: پاسخ مقام قضایی را داده و نیاز را از نظر کمی و کیفی اعلام کرده ایم اما صادرات سنگ آهن کیفی و مناسب در جنوب انجام می شود و دلیل آن عدم ممنوعیت صادرات است.

وی ادامه افزود: اکنون با بالارفتن نرخ ارز صادرکنندگان حاضر هستند عوارض صادراتی را پرداخت کرده و در مقابل به درآمدهای ارزی دست پیدا کنند تا اینکه سنگ آهن را در داخل به ریال فروخته و به دست مصرف کننده داخلی برسانند. زیرا قیمت جهانی سنگ آهن بالا رفته و منجر شده جذابیت صادرات افزایش یابد و در این زمینه نیز اقدامی نمی‌توان انجام داد و در نهایت این صادرات به ضرر فولادسازان داخلی تمام می شود.

این مقام مسئول افزود: برای جلوگیری از این اتفاق باید صادرات سنگ آهن ممنوع شود که آن نیز از لحاظ قانونی شرایط خاص نیاز دارد و همه صادرات نیز با مجوز رسمی انجام شده و برخی نیز بصورت قاچاق بوده که در این زمینه مسئولان بندری باید پاسخگو باشند باری که مجوز صادراتی نداشته چگونه بارگیری آن در کشتی انجام و تبدیل به یک معضل برای صنعت فولاد شده است.

صالحی درباره تامین مواد اولیه ذوب آهن از طریق طرح احیای معادن کوچک مقیاس توضیح داد: به موازات بحث احیای معادن کوچک مقیاس که در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران فعال است، شرکت پویش معادن ذوب آهن را با 100درصد مالکیت و مسئولیت در این زمینه راه اندازی کرده و در تایباد نیز بر روی یک معدن سنگ آهن منگنز دار فعالیت را آغاز کرده ایم.

وی عنوان کرد: همچنین 2 تا 3 محدوده معدنی دیگر نیز ثبت شده تا در کنار طرح احیای معادن کوچک مقیاس در شرکت پویش معادن ذوب آهن بحث احیا و فعالسازی معادن کوچک مقیاس را بصورت مشارکتی و مالکیتی انجام ‌دهیم و تا 2 سال آینده بتوانیم بخش قابل توجهی را از طریق شرکت پویش معادن و معادن کوچک مقیاس به نتیجه برسانیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام