انتقاد از روش دولت در جبران کسری بودجه و حمایت از افزایش سود بانکی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم،بهاء الدین هاشمی با اشاره به اینکه افزایش حجم نقدینگی بیشتر از تولید و خدمات ملی است،گفت: افزایش پول بدون پشتوانه ، منجر به افزایش قیمت می‌شود که به معنای عدم تعادل و تراز بین پول و بخش واقعی اقتصاد است.سیاست ارزی و پولی و سیاست بانکی همیشه اقتصاد را آزار داده و کماکان هم ادامه دارد.

وی افزود: هیچ دلیلی ندارد دولت در زمان کسری بودجه از طریق انتشار پول بدون پشتوانه، استقراض از بانک مرکزی و یا عدم ایفای تعهدات در طرح‌های عمرانی منابع را به کمتر از ارزش واقعی روز بفروشد. چرا که نه تنها هیچ منفعت عمومی در این کار نیست بلکه منجر به ناترازی ارزی و پولی، بزرگنمایی در واردات و افزایش رانت خواری هم خواهد شد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات ادامه داد: کاهش نرخ بهره بانکی در شرایط تورمی بیش از 40 درصد، سایر بازارها را ملتهب می‌کند. افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ضمن پایداری سپرده‌ها امنیت بازارهای دیگر را هم تأمین می‌کند. گرچه ممکن است التهاباتی مانند افزایش هزینه مالی بنگاه‌های اقتصادی در کوتاه مدت ایجاد شود ،اما در مقابل سایر هزینه‌های آن‌ها بسیار ناچیز است.

هاشمی گفت:  دولت و بانک‌ها باید با انضباط مالی، تسهیل فضای کسب و کار و اصلاح سود بانکی برای مهار تورم اقدام کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام