چند سئوال از تخصیص جنجالی۱۲۰ میلیاردی به دانشکده محل تدریس دختر روحانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، محمد باقر نوبخت 30 تیر سال جاری ، تخصیص بودجه 120 میلیارد تومانی برای احداث دانشکده ای در تهران از محل اعتبارات یک میلیارد یورویی کرونا به وزارت بهداشت ابلاغ کرد که به‌دلیل گلایه برخی مقامات ارشد دولتی، ظرف یک هفته لغو و ابلاغیه دیگری جایگزین شد.

بر اساس این گزارش، نوبخت در توضیح تخصیص اولیه اعلام کرد : طبق دستور رئیس جمهور در تاریخ 30 تیر بابت "خرید" ساختمان و بهسازی دانشکده فناوری های نوین، 120 میلیارد تومان نقدی با تخصیص 100درصدی از محل منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یافت. این ابلاغ با واکنش مسئولان وزارت بهداشت و برخی مقامات ارشد اجرایی مواجه شد.لذا یک هفته بعد نوبخت تخصیص اولیه را اصلاح و عنوان ردیف تخصیص به کمک به "طرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای ملی و استانی که امکان اتمام آنها در سال جاری وجود دارد" تغییر می‌کند.

بر اساس میثاق دسترسی آزاد به اطلاعات با توجه به غیر محرمانه بودن مکاتبه وزیر بهداشت، لازم است، سازمان برنامه و بودجه برای شفاف‌سازی جزئیات مکاتبه اقدام کند.

در این میان چند ابهام و سؤال اساسی ایجاد می‌شود که با توجه به حساسیت موضوع لازم است، سازمان برنامه و بودجه شفاف‌سازی کند.

1 ــ ضرورت پرداخت 120 میلیارد تومان نقد در شرایط کمبود و کسری شدید بودجه در شرایط تحریم اقتصادی و فشار معیشتی چیست، درحالی که اولویتهای جدی و مهمتری در نظام درمان وجود دارد؟

2 ــ ضروری است در راستای اجرای دسترسی آزاد به اطلاعات متن نامه درخواست وزیر بهداشت منتشر شود چرا که به سؤالات و ابهامات پاسخ خواهد داد. لازم به ذکر است مهمترین ابهام تغییر سریع تخصیص ابلاغی است.

3 ــ دلیل تناقض در عناوین ذکرشده در جدول تخصیص‌های ابلاغی چیست؟ دستور رئیس جمهور برای خرید ساختمان و بهسازی آن است یا احداث دانشکده؟در واقع رابطه شفافی بین احداث، خرید و بهسازی به‌عنوان عبارتهایی که در ابلاغیه نوبخت آمده است وجود ندارد.

4 ــ بر اساس ضوابط اجرایی، خرید ساختمان جدید ممنوع بوده پس چرا چنین بودجه ای اختصاص یافته است؟

5 ــ اگر تخصیص برای احداث ساختمان دانشکده بوده با توجه به ماهیت ردیفی که کمک از آن هزینه شده است باید ابتدا گزارشی از میزان پیشرفت ساخت دانشکده با مستندات ارائه و ثانیاً مشخص شود، آیا این دانشکده قابلیت تکمیل طی ماههای باقیمانده دولت را دارد یا خیر؟

6 ــ در متن ابلاغیه نوبخت به از محل نقدینگی "حساب خاص" با تأیید رئیس جمهور  اشاره شده است. ماجرای حساب خاص چیست؟ چه‌تعداد حساب خاص وجود دارد و منابع ورودی این حسابها چیست و محل مصرف آنها کجاست؟

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام