دفاع از عملکرد ارزی همتی و مقایسه ۵ رئیس قبلی با آمار ۲۸۲ میلیارد دلاری!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پژوهشکده پولی و بانکی که وابسته به بانک مرکزی و بازوی تحقیقانی آن است در گزارشی اعلام کرد: حفظ منابع ارزی و مدیریت دخل و خرج در کنار حفظ ارزش پول ملی، یکی از وظایف بانک مرکزی است. در این بین حراج منابع ارزی به منظور پایین نگه داشتن مصنوعی و موقتی نرخ ارز و حفظ ظاهری ارزش پول ملی ساده‌ترین راه حل موجود برای پاک کردن صورت مساله است.

اقدامی که به نظر می رسد بر خلاف دوره‌های پیشین در دوره عبدالناصر همتی با آن مقابله شده و بانک مرکزی تلاش کرده با اصلاح رویه‌های غلط و تلاش برای بهبود متغیرهای بنیادین اقتصادی اعم از ناترازی بانک‌ها، کسری بودجه دولت، کنترل تورم، بازگشت ارزهای صادراتی و… نسبت به کنترل و متعادل سازی بازار ارز اقدام کند.

نگاهی به عملکرد روسای سابق بانک مرکزی در خصوص تزریق ارز مداخله ای به بازار نیز موید این نکته است. به طوری که از سال ۸۲ تاکنون و در مدت مدیریت ۵ رئیس کل، ۲۸۲ میلیارد دلار ارز مداخله ای به منظور کنترل قیمت به بازار تزریق شده است.

بر اساس این گزارش،‌ محمود بهمنی طی ۵ سال مدیریت بانک مرکزی، ۱۶۰ میلیارد دلار معادل سالانه ۳۲ میلیارد دلار ، طهماسب مظاهری در یک سال مدیریت ۳۰ میلیارد دلار، ابراهیم شیبانی در ۴ سال مدیریت ۵۷ میلیارد دلار و ولی اله سیف طی ۵ سال ۳۵ میلیارد دلار معادل سالانه ۷ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق کرده اند .

این در حالی است که همتی در ۲ سال مدیریت تاکنون بیش از یک میلیارد دلار ارز از بازار جذب کرده و در شرایطی که هیچگاه سابقه نداشته به دلیل شرایط تحریمی بیش از ۸۰ درصد درآمد ارزی ناشی از نفت، گاز و میعانات گازی تقلیل یافته است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام