سود بانک صادرات ۹۵۳۳ درصد جهش کرد / برآوردها از نرخ سود وام و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک صادرات که با سرمایه 17.5 هزار میلیارد تومانی به عنوان سومین بانک بزرگ بورسی محسوب می شود، گزارش عملکرد حسابرسی نشده نیمه نخست سال جاری را ارائه کرد.

براین اساس، "وبصادر" دراین مدت 289 ریال سود برای هر سهم محقق کرده که نسبت به دوره مشابه قبل 9533 درصد رشد داشته است.  در این دوره سود وجه التزام تسهیلات اعطایی 8 درصد و سود حاصل از سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری ها 1988 درصد رشد داشته است.

سهم بانک از درآمدهای مشاع 249 و سود فعالیت های غیر مشاع 403 درصد نسبت به نیمه نخست سال 98 افزایش داشته است. این بانک در این دوره بالغ بر 5.07 هزار میلیارد تومان سود خالص داشته است.

تحلیل منابع و مصارف بانک

الف. منابع سپرده ای: در نیمه اول سال جاری بانک صادرات شاهد افزایش کم سابقه منابع سپرده ای در سال های اخیر بود به نحوی که تا پایان دوره سه ماهه اول افزایش ۱۵ درصدی و تا پایان دوره شش ماهه نخست سال افزایشی در حدود ۳۰ درصدی در مانده منابع سپرده ای نسبت به پایان سال قبل رخ داده است.

نکته قابل تامل دیگر مربوط به بهبود ترکیب سپرده ها است به صورتی که در پایان شهریور حدود ۳۲ درصد از سپرده های بانک در گروه ارزان قیمت قرار گرفته‌اند. اگرچه ترکیب مزبور تحت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی قرار دارد اما تلاش می‌شود این ترکیب حفظ شود و بدین ترتیب با کاهش بهای تمام شده پول، روند افزایش حاشیه سود بانک استمرار یابد.

ب. تسهیلات: در نیمه اول سال جاری متعاقب افزایش قابل توجه منابع، افزایش پرداخت تسهیلات به منظور کسب حاشیه سود از یک سو و ایفای مسئولیت های اجتماعی در قالب طرح های بی نظیر حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، تسهیلات قرض الحسنه، تسهیلات ودیعه مسکن و غیره در دستور کار قرار گرفته است. در نتیجه این اقدامات مانده تسهیلات اعطایی ( ناخالص) رشد در حدود ۳۳ درصد مواجه شده و هدف تعیین شده در این بخش نیز بطور کامل محقق شده است.

ج. رویدادهای موثر بر سود و زیان دوره:

۱. فروش تعداد ۶ میلیون سهم معادل ۲۰ درصد از سهام سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات به مبلغ ۶.۰۶ هزار میلیارد تومان

۲. تعداد ۳۷ پرونده تسهیلات این بانک با مشتریان ارزی تسویه و افزایش معادل ۲.۶ هزار میلیارد تومان در درآمدهای بانکی ایجاد شده است.

۳. تسعیر نرخ ارز طبق دستورالعمل بانک مرکزی و شناسایی زیانی به میزان ۹۷۴.۸ میلیارد تومان

برآورد درباره تقسیم سود: اگرچه پیش‌بینی مدیریت افزایش روند سودآوری در سال ۹۹ است اما طبق قانون تجارت ابتدا باید زیان انباشته بانک کاهش یافته و از صورت‌های مالی حذف شود تا امکان تقسیم سود وجود داشته باشد. به علاوه طبق الزامات بانک مرکزی، بهبود نسبت کفایت سرمایه نیز از دیگر پیش شرط های تقسیم سود است. اولویت مدیریت در سال جاری اصلاح ساختار مالی بانک است و در نتیجه انتظار نمی رود برنامه‌ای برای تقسیم سود در سال ۹۹ وجود داشته باشد.

برآورد بانک از تغییرات در نرخ سود تسهیلات اعطایی: موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی همواره در سال های اخیر مورد تاکید کارشناسان اقتصادی بوده و به باور آنان می‌تواند در رونق تولید تاثیرگذار باشد اما لازمه آن کاهش همزمان نرخ سود سپرده های مشتریان است که می‌تواند منجر به خروج بیشتر نقدینگی از بانک‌ها و در نتیجه افزایش تقاضا و تورم در بازارهای دیگر شود. با توجه به این موضوع و نیز افزایش اخیر نرخ سپرده ها، کاهش نرخ سود تسهیلات در ماه های باقیمانده سال ۹۹ بعید به نظر می رسد.

برآورد بانک از تغییرات در مانده تسهیلات: از آنجا که از مدیریت بانک بر دستیابی به سود عملیاتی و سود خالص است در نتیجه افزایش پرداخت تسهیلات و بهبود پرتفوی تسهیلاتی در دستور کار قرار دارد. آمار تسهیلات پرداختی نیز موید این رویکرد است.

برآورد از تغییرات در مانده ذخیره مطالبات مشکوک الوصول: با توجه به تاثیر وصول مطالبات بر بهبود جریان نقدی و فراهم شدن امکان اعطای تسهیلات از یک سو و کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول از سوی دیگر، هدف مدیریت بانکداری دراین خصوص، کاهش ۳۰ درصدی مطالبات غیر جاری در سال ۹۹ است.

با توجه به کنترل مطالبات در سال گذشته، تحقق این هدف و یا لااقل عدم افزایش مطالبات امکان پذیر بوده و در نتیجه انتظار افزایش با اهمیتی در هزینه مطالبات مشکوک الوصول در سال جاری نمی‌رود. البته در این زمینه بروز بحران برای برخی کسب و کارهایی که از کرونا آسیب دیده اند و نیز موضوع تأثیر مطالبات ارزی، تحقق هدف مزبور را دشوار می سازد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام