ریزش سنگین شاخص با نزول به کانال ۱.۴میلیونی و تردید سهامداران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز تنها 24 شرکت بورسی از 275 شرکت حاضر در تابلو معاملات با رشد اندک قیمت روبرو شدند که شرکت مشاوره سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات دومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در معاملات امروز شاخص کل مجددا افت سنگین دیگری را تجربه کرد.

ارزش معاملات خرد نیز افت قابل توجهی داشت که نشان می دهد سهامداران نسبت به اتفاقات پیش رو همچنان تردید داشته و برای خرید سهام دو دل هستند و در نتیجه در شرایط فعلی، اقبال عمومی به بورس وجود ندارد.

این در حالی است که روند حرکتی نرخ دلار در چهار هفته‌ای که از مهر ماه می گذرد افزایشی بوده لکن شاخص کل نه تنها نتوانسته از سد اولین مقاومت های پیش رو بگذرد بلکه همچنان در مسیر اصلاح قرار دارد و این واگرایی در مسیر حرکت دلار و بورس جای تامل دارد آن هم تحت شرایطی که در سایر بازارها همچون خودرو و حتی موبایل قیمت‌ها بصورت لحظه‌ای با نرخ ارز به روز رسانی می شوند.

در شرایط فعلی با توجه به افت‌ قابل توجه قیمت‌ها و رسیدن به سطوح جذاب به سرمایه گذاران توصیه می شود با رصد گزارش‌ عملکرد ماهانه و میان‌ دوره‌ای و با تکیه بر تحلیل‌های بنیادی با چشم‌انداز بلندمدت، وارد جریان معاملات شده تا نوسان های روزانه قیمت تغییری در استراتژی معاملات آنها حاصل نکند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 51 هزار و 792 واحدی به کانال یک میلیون و  462 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 5721 واحدی به کانال 400 هزار و 717 واحد رسیدند.  نماد‌های " فولاد، فارس ، فملی" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 3.3 و 2.9  هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به نماد " فولاد" به مبلغ  186 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وتجارت، وبصادر ، وبملت " هر سه با صف فروش به کار پایان دادند.  در گروه فلزات، معاملات "فملی ، فولاد " صف فروش داشتند. در گروه  پالایشی نمادهای "شپنا، شتران ، شبندر" همگی با صف فروش کار را آغاز کردند و به همین شکل نیز معاملات آنها به پایان رسید. در گروه خودرویی نمادهای "خودرو ، خساپا" با صف فروش سنگین به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. مس در محدوده 6756 دلار ، روی به 2489 دلار و هر انس طلا به 1916 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 42.66 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز به 40.87 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 31 هزار و 800 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را 31500 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 16 میلیون تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی بر استفاده از ابزار نرخ سود غیردستوری و منطبق بر ساز و کار بازار و ارائه گزارش‌های منظم از روند عملیات بازار باز تاکید کرد. روش‌های دستوری ثبات بازارها را برهم می‌زند و نیاز است بانک مرکزی برای هدایت نرخ سود بین بانکی از ابزارهای قانونی و بازار باز استفاده کند.

داود رزاقی مدیر صندوق پالایش یکم با اشاره به فروش ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد از واحد‌های این صندوق به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان گفت: احتمال می رود نماد این صندوق تا دو روز دیگر و پایان این ماه بازگشایی شود.

روح اله حسینی مقدم عضو شورای عالی بورس در پی شایعاتی در خصوص تغییر مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد: در شورای عالی بورس هیچ حرفی از تغییر مدیرعامل بورس تهران نشده و این موضوع توسط هیات مدیره بورس مشخص و نهایی خواهد شد اما در این میان برخی با انتشار چنین شایعاتی و مطرح کردن نام افرادی ، قصد تخریب بورس و برخی مدیران را دارند.

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد: اگر خودرو به بورس برود به قیمت واقعی خواهد رسید. بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مابه‌تفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها به جیب دلالان رفته است.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی با میانگین نرخ دلار نیمایی ماهانه ۲۳۶۷۳۲.۵ ریال از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اعلام شد.

سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار با سرمایه ۲۳۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.

سی ان بی سی اعلام کرد: اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 4.9 درصد رشد کرد.

بلومبرگ اعلام کرد: درحالی ترامپ سعی کرد با حملات، اقتصاد ایران را نابود کند که ساخت ایران روزنه‌ای از امید در میانه مشکلات مالی ناشی از طرد شدن از بازار نفت و تجارت جهانی همزمان با شیوع کرونا بروز پیدا کرده و در حال رشد است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام