تدوین طرح توازن فولاد با هدف ایجاد ظرفیت تولید ۵۵ میلیون‌ تنی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید زرندی در خصوص طرح توازن فولاد به دنیای‌اقتصاد گفت: وزارت صنعت با همکاری تشکل‌های مرتبط، طرح توازن فولاد را با هدف ایجاد ظرفیت تولید ۵۵میلیون‌تنی در افق ۱۴۰۴ تدوین کرده و وضعیت طرح های زنجیره فولاد را به‌صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی افزود: حلقه‌های زنجیره فولاد شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش و مقاطع فولادی است. در بخش مقاطع طولی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، ظرفیت ایجادشده بسیار بیشتر از مقدار هدف‌گذاری شده است که بیانگر اشباع بودن این حلقه از زنجیره تولید است.

این معاون ادامه داد: در بخش شمش فولادی، ظرفیت‌سازی برای تولید ۵۵میلیون‌تنی محقق شده و باتوجه‌به نیاز داخلی در این بخش، امکان صادرات ۱۴میلیون‌تن پیش‌بینی شده و در بخش آهن‌اسفنجی، تسریع در تکمیل و عملیات اجرای طرح‌های در دست اجرا ضروری است.

زرندی گفت: هدف فرآوری کنسانتره، ۸۰ میلیون تن و تولید گندله آهن ۷۶ میلیون تن بوده که ظرفیت‌سازی به‌صورت مطلوب انجام شده و باتوجه ‌به کمبود سنگ‌آهن، اکتشاف معادن جدید در دست اقدام است.

وی افزود: طبق سیاست‌های کلی وزارتخانه،احداث واحدهای فرآوری در جوار معادن و استقرار حلقه‌های آب‌بر زنجیره (آهن اسفنجی، شمش و مقاطع فولادی) در جوار سواحل جنوبی پیش‌بینی شده است. استقرار واحدهای احیا، ذوب و نورد در مجاورت یکدیگر نقش موثری در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت.

زرندی ادامه داد: باتوجه‌به نیاز داخلی به ورق فولادی و قطعات آلیاژی، تغییر بخشی از ظرفیت طرح‌های تولید بیلت فولادی متداول ساختمانی به اسلب و تولید ورق‌های فولادی و آلیاژهای خاص با ارزش افزوده بالا، دارای اولویت سرمایه‌گذاری است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام