تبعات قیمت گذاری محصولات فولادی + لزوم توجه مسئولان به چهار نکته مهم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای همانگونه که به کرات در سال جاری نسبت به برخی از تصمیم گیری های دولت هشدار داده، لازم می داند برخی از نکات و نگرانی های بازار سرمایه را مجدداً خطاب به مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس بازگو کند.

متاسفانه در سالی که مزین به نام جهش تولید است، شاهد سوءتدبیرها در مورد تولید هستم که نتیجه آن تخریب و تضعیف نظام تولید و به تبع آن ریزش بازار سرمایه است اینک 50 میلیون سهامدار بازار سرمایه که در قالب سهام عدالت در بازار حضور دارند و میلیون ها  سهامدار خرد که پول را در نظام دلالی ارز و سکه و یا زمین و خودرو به کار نگرفته و در خدمت اقتصاد نهاده اند و بیت المال مسلمین که در قالب صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی و بانک ها سهامدار بنگاه های تولید هستند با شگفتی و حسرت شاهد اخذ تصمیماتی هستند که جز سوء مدیریت و فسادهای مالی گسترده ناشی از آن، نام دیگری بر آن نمی توان نهاد.

موضوع صدور بخشنامه قیمت گذاری محصولات فولادی یک نمونه از چنین تصمیمات مخرب و رانت جویانه ای است که در هفته جاری هزاران میلیارد تومان به سهامداران شرکت های فولادی زیان زده و زمینه فراهم کردن درصد بالایی سود خالص برای دلالان فولاد را ایجاد کرده است. چنین تصمیمی در مورد صنعت فولاد که یکی از پر مزیت ترین صنایع است اگر جز بی تدبیری و حرکت در جاده تحریم های دشمن با فراهم کردن زمینه آسیب به صنایع و شرکت های مادر صنعت نیست چه می تواند باشد؟

همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب هفته جاری فرمودند:" علاج مشکلات اقتصادی در گرو تمرکز بر مسئله تولید، جلوگیری از سقوط پی در پی ارزش پول ملی و بستن رخنه‌هایی همچون قاچاق، واردات بی‌رویه و فسادهای مالی است." تمرکز بر حل مساله تولید یکی از مهمترین مسایل برای خنثی سازی تحریم ها و راهگشایی اقتصادی است و آیا می توان در شرایط و با این تاکیدات شاهد تصمیماتی باشیم که نتیجه آن جز نابودی صنایع، بیکاری کارگران و انتقال نقدینگی به بازارهای سفته بازی و دلالی باشیم؟

آیا این مصداق سیاست گذاری صحیح است که سرمایه گذاران شفاف و شناسنامه دار  بازار سرمایه هر روز درگیر یک مساله و بحران باشند و هر روز شاهد غارت منافع شرکت های خودرویی، پتروشیمی، فولادی و معدنی توسط بخشنامه های خاص به نفع دلالان شناخته شده و رانت خوار باشند؟

آیا آنچه امروز در حال انجام است جز توسعه مفت خواری و رانت جویی نیست؟ آیا طرح مساله افزایش نرخ سود بانکی جز این است که حاکمیت و دولت این پیام را به مردم می دهد که بهای کار نکردن در اقتصاد ایران بیشتر از کار کردن است و در سال جهش تولید این پیام را نمی دهد که اگر تولیدکننده کارگاه و کارخانه را ببند و پول را راهی حساب بانکی بکند، سودی بیش از تولید بدون درگیری با مشکلات عظیم از مالیات و تامین اجتماعی تا تامین کنندگان و مصرف کنندگان را بدست می آورد؟

آیا برداشتن از جیب سهامداران و شرکت های سهامی عام این پیام را به مردم نمی دهد که اگر زمین و مسکن بخرند، دلار و سکه انباشت کنند و خودرو در پارکینگ خانه پارک کنند سود بی دردسرتر از هدایت پول ها برای تولید و اشتغال و رفع محرومیت و رفع کمبود کالا بدست می آورند؟

آیا فراموش کرده ایم که معمار تحریم های ظالمانه، تضعیف و هدایت اشتباه اقتصاد ایران را همپای سیاست تحریم و پیگیری آن موثر می داند.

انجمن توسعه سرمایه گذاری حرفه ای نسبت به این موارد هشدار داده و خواهان توجه همه مسئولان و دلسوزان اقتصاد است. جلوگیری از برداشت دلالان و رانت خواران از عایدی شرکت ها در قالب قیمت گذاری های دستوری و آدرس دهی غلط اقتصادی، افزایش بی رویه سود بانکی، هدایت نقدینگی به بازارهای کاذب و پایان دهی به عدم توجه به خطوط کلان اقتصادی و منویات مقام معظم رهبری در حال حاضر مهمترین نکاتی هستند که این انجمن خواهان توجه به آن است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام