گزارش مثبت و منفی بانک جهانی از وضعیت حال و آینده تقتصاد ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بانک جهانی اعلام کرد: اقتصاد ایران حدود یک دهه رشد پایینی را تجربه می کند که ناشی از تحریم ها و پیامدهای کرونا بوده و موجب نامتعادل شدن اقتصاد، کاهش ارزش ریال، افزایش تورم و آسیب پذیری خانوارها شده است.  

انتظار می رود رشد اقتصادی در سال جاری تحت تاثیر عملکرد بد بخش نفتی به منفی ۴.۵ درصد برسد اما این رشد منفی از نرخ های پیش بینی شده برای بسیاری از کشورهای منطقه و جهان کمتر است. به طوری که ایران با وجود تحریم‌ها ، توانسته تولید ناخالص داخلی غیرنفتی را ۱.۱ درصد افزایش دهد.

کاهش ارزش ریال یکی از اصلی ترین دلایل افزایش تورم طی ماه های اخیر در ایران بوده که تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۴۱.۲ درصد رسید. با توجه به افزایش تورم در بخش مواد غذایی و مسکن، اقشار کم درآمد با مشکلات بیشتری مواجه شده اند و نرخ مشارکت در بازار کار در نتیجه کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها به ۴۴.۱ درصد کاهش یافت. 

در صورتی که دولت وادار به اعمال مجدد قرنطینه ها شود یا واکسن موثری توسعه پیدا نکند، چشم انداز اقتصاد ایران چندان امیدبخش نخواهد بود. تحریم ها یکی دیگر از عوامل موثر بر عملکرد اقتصادی خواهد بود. چرا که در زمان لغو تحریم ها، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ موفق شده بود، عملکرد چشم گیری را به ثبت برساند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام