شرکت بزرگ حاضر در بورس رتبه اعتباری بلند مدت +A گرفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل ملی مس با بیان اینکه شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا با همکاری شرکت ترکیه‌ای جی‌سی‌آر اوراسیا سیستم‌های رتبه‌بندی اعتباری معتبر را برای شرکت‌ها و ناشران و اوراق بهادار ایرانی پیاده‌سازی و اجرا می‌کند، اظهار داشت: این شرکت طبق بررسی داده‌های کمی شامل صورت‌های مالی و نسبت‌های مالی مستخرج از آن و ویژگی‌های کیفی شامل ارزیابی‌های مربوط به فعالیت‌ های شرکت، حاکمیت شرکتی، محیط عملیاتی، تامین مالی و سوابق آن و نیز تحلیل فضای کلان اقتصادی، کسب‌ و کار و صنعت مربوطه اقدام به رتبه‌بندی اعتباری بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی می‌کند.

وی افزود: مدلی که رتبه‌بندی شرکت بر اساس آن انجام‌شده نه‌تنها بر اساس ساز و کارهای گزارشگری مالی بوده بلکه طبق قضاوت متخصصان مالی و فنی نیز بوده که ارزیابی کیفی مستقلی نیز از وضعیت شرکت مس انجام دادند و موفق شدیم رتبه اعتباری بلندمدت +A با دورنمای باثبات و رتبه اعتباری کوتاه‌مدت A1 با درجه سرمایه‌گذاری را بدست بیاوریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: چون این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های قوی بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفته نشان می‌دهد ساختار مالی شرکت مس و نظام مدیریتی در مقابل شوک‌های اقتصادی و ریسک‌های موجود اقتصادی بسیار مستحکم است و از هیچ‌گونه شکنندگی برخوردار نیست و این پیام مناسبی برای بازارهای مالی و بازار سرمایه است. این رتبه نشان می‌دهد بانک‌ها بدون اخذ وثایق لازم می‌توانند به شرکت مس اعتبار لازم را تخصیص دهند.

سعدمحمدی به کسب رتبه اعتباری کوتاه‌مدت A1 اشاره کرد و ادامه داد: رتبه اعتباری سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت "فملی" برای سرمایه‌گذارانی که بخواهند بصورت کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری کنند A1 است یعنی شرکت مس با دورنمای بلندمدت  +A هم استحکام مالی دارد و هم ثبات اقتصادی و در کوتاه‌مدت هم دارای توانایی مالی و عملیاتی و پاسخگویی به تعهدات است.

وی تاکید کرد: با ثبات بودن دورنمای اقتصادی شرکت مس باعث می‌شود نهادهای مالی و صندوق بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به ساختار مالی شرکت مس اتکا کنند. پیش‌بینی می شود شرکت مس در سال 99 گزارش‌های مالی خوبی داشته باشد و بندهای شرطی‌ که در سال‌ های قبل به‌واسطه محیط عملیاتی بر شرکت تحمیل‌شده و تعیین تکلیف نشده بودند، سال جاری بسیاری از بندهای گزارشگری مالی هم تقلیل پیدا کند.

سعدمحمدی عنوان کرد: وضعیت سمت چپ ترازنامه که وضعیت بدهی‌های شرکت است بسیار متفاوت با شرکت‌های بورسی است یعنی عمده بدهی‌ها در دسته فاقد بار مالی برای سهامداران است و عمدتاً از جنس تسهیلات و از نوع بدهی‌هایی است که هزینه‌های مالی بر آن مترتب نیست. این موضوع نشان می‌دهد نسبت پوشش بهره‌ شرکت مس بسیار بالا است و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه و بلندمدت به‌راحتی می‌تواند پاسخگوی تعهدات فعلی و آتی باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام