هشدار به تورم بی سابقه ۵۰ ساله در صورت عدم بازگشت نقدینگی به بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی با اشاره به اینکه نظام بانکی در یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخی قرار دارد به تسنیم اعلام کرد: هم‌زمان با رشد نجومی و حبابی قیمت در بازارهای موازی بورس، مبالغ نجومی حاصل از رشد قیمت دلار، سکه، مسکن و ... به دنبال بازاری برای رسوب پول می‌گردند.

وی افزود: با افزایش نرخ سود بانکی، رسوب نقدینگی بانک ها ، باعث رکود گسترده 4 تا 5 ساله و مشکلاتی بزرگ برای دولت بعدی و بانک مرکزی خواهد شد و پرداخت سود 20 درصد و بیشتر موجب فربه‌تر شدن نقدینگی، کاهش سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی ، رکود چند ساله تولید و اقتصاد و بیکاری گسترده و بی‌سابقه‌ خواهد شد.

این کارشناس ادامه داد: در این میان با توجه به معافیت مالیاتی سود سپرده ، عایدی دولت در مقایسه با گردش نقدینگی بورس و مالیات خرید و فروش سهام، کاهش شدیدی می‌یاید .

عباسی گفت : میل به سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی هم به دلیل کرونا ، کاهش چشمگیری داشته و تولید کالا و خدمات آسیب جدی دیده‌اند. لذا در صورت افزایش نرخ سود بانکی بخش عمده‌ای از نقدینگی وارد بانک ها می شود و سرمایه‌گذاری واقعی کاهش چشم‌گیری خواهد داشت. احتمالا پس از این افزایش نرخ، دولت به صورت گسترده‌ای به انتشار اوراق قرضه خواهد پرداخت که اثرات تورمی آن چند سال بعد در دولت بعدی نمایان خواهد شد.

به گفته وی ، خصوصی سازی ، انتشار اوراق ، عرضه صندوق های سرمایه گذاری دولتی و دریافت مالیات معاملات از بورس به بازار ثانویه‌ جذاب و حمایت عملی دولت نیاز داد و بورس در مقایسه با سایر بازارها، ارزان‌ترین، ضدتورمی‌ترین و شفاف‌ترین بازاری است که در رونق چند ماه گذشته نه تنها عامل تورم نبوده بلکه راهکاری برای خروج از رکود تورمی است .

عباسی هشدار داد : با این اوصاف اگر متولیان نتوانند نقدینگی را دوباره به بورس بازگردانند، یکی از بی‌سابقه‌ترین تورم‌های 50 سال اخیر را تجربه ‌خواهیم کرد که به از بین رفتن کامل ارزش پول ملی منجر خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام