انتظار رییس بانک مرکزی از صندوق بین المللی پول برای تصویب تقاضای وام ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی در نشست روسای بانک مرکزی کشورهای عضو منا با اشاره به درخواست ایران برای دریافت منابع اضطراری از صندوق بین المللی پول به منظور مقابله با ویروس کرونا گفت: انتظار داریم این صندوق به سرعت و بدون هیچ گونه تبعیض و تاثیرپذیری از لابی‌گری‌های سیاسی و یا فشارهای دیگر کشورها از جمله آمریکا به این درخواست قانونی پاسخ دهد.

وی تاکید کرد: بیماری کووید ۱۹ به بسیاری از کشورها آسیب رساند و در آن میان، ایران بیشتر از بسیاری از کشورها آسیب دید. اما به رغم تحریم‌های شدید آمریکا و وضعیت دشواری که ایران با آن مواجه شد، موفق شدیم این مسئله را مهار کنیم و سیاست‌های اقتصادی را پیش ببریم. باید پذیرفت هر کشور به منابع مالی مناسب و کافی نیاز دارد تا بتواند سیاست‌ها را پیش ببرد. وضعیت پیش‌بینی نشده کنونی، بسیاری از کشورها را با مشکل بودجه و نقدینگی مواجه ساخت و ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست.

این مقام مسئول افزود: ایران توانست با اتکا به منابع قانونی، اقدامات مناسبی انجام دهد اما مشکل آنجا است که تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، ایران را از دسترسی به منابع که بدون هیچ منطق قابل قبولی در خارج مسدود شده‌اند، محروم می سازد. همزمان و با توجه به وضعیت کنونی، ایران همانند دیگر کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول این حق را دارد که از منابع اضطراری صندوق که برای مقابله با ویروس کرونا فراهم شده‌اند استفاده کند. ایران جزو اولین کشورهایی بود که درخواست دریافت منابع اضطراری را داد اما متاسفانه این فرآیند بطور غیرمنطقی و بدون هیچ نتیجه مشخصی زمان زیادی به طول انجامیده است.

همتی ادامه داد: بر اساس بیانیه اداری ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ به مدیر اجرایی گروه آمریکا دستور داده شده تا با درخواست ایران برای تسهیلات مخالفت کند. در این صورت خواسته یک کشور، دیگری را از دسترسی به منابع مالی لازم برای مقابله با اثرات کوید ۱۹ محروم می‌سازد. این امر آشکارا با روحیه و اهداف یک سازمان بین‌المللی مغایرت دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام