برنامه خودروساز فرابورسی برای رشد ۲۰۰ درصدی تولید و صادرات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، محمد محمدی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۸۵ درصد تولیدات، شرکت ایسوزو و ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات شیلر بود، گفت: اما سال جاری به‌ دلیل مشکلات ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی ۸۰ درصد از تولیدات مربوط به خودروی شیلر و فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد ایسوزو است.

وی افزود: بیش از ۶۰ درصد تولید محصولات تجاری کامیونت در بازار متعلق به بهمن دیزل و روند صعودی تولید از اهداف اصلی است و سال آینده نیز برنامه رشد تولید ۵۰ درصدی نسبت به سال جاری را داریم. سال ۹۲ طراحی شیلر آغاز شد و پس از تحریم‌ها و قطع ارتباط با شریک تجاری ژاپنی، تولید دو پلتفرم شیلر (کامیونت و مینی باس) را سرعت بخشیدیم و سرانجام در مهر سال ۹۸ به تولید انبوه رسید.

این مقام مسئول تاکید کرد: برنامه افزایش تولید داخل است و با داخلی‌سازی شیلر حدود ۱۰ هزار یورو در هر کامیونت ارزبری داریم. بیشترین میزان ارزبری شامل گیربکس و موتور است که فعلا امکان داخلی‌سازی فراهم نشده ولی درخصوص شاسی، اکسل، تریم، بدنه و HVAC تولید صورت گرفته است. این شرکت بیش از ۶۰ درصد سهم بازار تجاری کامیونت را با گرید کیفیت ۴ و ۵ ستاره به خود اختصاص داده است.

محمدی با تاکید بر اینکه نگاه فقط به بازار داخل نیست و به سمت صادرات قدم برداشتیم، ادامه داد: سال جاری با دو کشور سوریه و عراق که بازار مناسبی برای محصولات هستند مذاکراتی انجام دادیم تا صادرات کامیونت و مینی‌بوس جدید شیلر با نام پگاسوس انجام شود و به زودی نمونه اولیه ارسال می‌شود.

وی عنوان کرد: طبق درخواست قزاقستان برای ارسال مینی‌بوس با بهبود کیفیت و شروع تولید انبوه مینی‌بوس پگاسوس با موتور و سیستم تعلیق جدید بصورت ۱+۱۸ و ۱+۲۳ نفره از آذر ماه نمونه اولیه معرفی و ارسال می‌شود. با شرکت در نمایشگاه خدمات شهری و حمل و نقل در کابل، نسل جدید مینی‌بوس و کامیونت شیلر ۶ تن به بازدید‌کنندگان معرفی که با استقبال خوب مردم افغانستان روبرو و از شهردار کابل دعوت کردیم از شرکت بهمن دیزل بازدیدی داشته باشد. همچنین هماهنگی‌های لازم انجام شده که با حضور گروهی برای ادامه مسیر و مذاکرات انجام شده در افغانستان، صادرات بهمن دیزل آغاز شود.

محمدرضا کمالی مدیر مهندسی بهمن‌دیزل نیز گفت: شرکت در سال‌جاری در زمینه دو محصول مینی‌باس MB۳ و کامیونت ۸ تن شیلر TB۸ طرح توسعه دارد. موتور مینی‌بوس‌های جدید با نام تجاری پگاسوس، ۱۶۱ اسب بخار و فیس آن نسبت به مینی‌بوس قبلی تغییر کرده است. از آنجا که بهره‌وری مینی‌بوس به تعداد صندلی است بنابراین به‌گونه‌ای طراحی شده که به دو صورت 1+۱۸ و 1+۲۳ نفره از آذر ماه به تولید انبوه می‌رسد.

وی به توسعه کامیونت ۶ تن شیلر اشاره و تصریح کرد: تغییراتی در موتور به منظور ارتقای قدرت، توان موتور و کاهش سطح آلایندگی و مجموعه گیربکس به منظور سهولت در تعویض دنده ایجاد شده و با داشبورد، چراغ‌ها و صندلی جدید و برای اولین بار مجهز به سیستم HVAC و ریموت کنترل از نیمه دوم سال‌جاری به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته کمالی، بیش از 57 درصد از محصولات خانواده شیلر داخلی‌سازی شده و طراحی و مالکیت معنوی آن متعلق به بهمن دیزل است و به همین دلیل توانایی تغییر ظاهری مانند چیدمان صندلی، نوع درب خودرو و... بنا بر نیاز مشتری وجود دارد.

محسن مرتضوی قائم مقام مدیرعامل بهمن دیزل هم با اشاره به اینکه بهمن دیزل در سال 95 با خصوصی‌سازی، پیشرفت و توسعه بسیاری بخصوص در حوزه محصولات داشته، گفت: فضای بهمن دیزل قبل از خصوصی‌سازی 80 هزار متر مربع بود و پس از خصوصی‌سازی فضایی به همان متراژ به آن افزوده شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام