ایرادات 6 نماینده از بورس/ معرفی مقصران زیان روزانه مردم و نقش دولت و وزیر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه صبح امروز مجلس با موضوع وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و وزارت اقتصاد برگزار و بعد از گزارش حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس ، 6 نماینده مجلس هم درمورد اوضاع بورس ، انتقاداتی را مطرح و خواهان بهبود شرایط شدند.

ضرر روزانه سهامداران

براساس این گزارش، کاظم دلخوش گفت: تعجیل دستگاه های ذیربط باعث شد بیش از حد پول وارد بورس شود و نابسامانی هایی رخ دهد اما نباید وضعیت بورس را مستقل از سایر بازارها بررسی کرد . از سوی دیگر دولت از وضعیت بازارسرمایه برای حضور شرکت های جدید استفاده نکرد و ورود 13 هزار میلیارد سهام عدالت، باعث ایجاد تشکیک شد . بنابراین عدم شفافیت بورس ، سرنوشت را به اینجا رساند که هر روز شاهد متضرر شدن سهامداران باشیم.

ورود 20 میلیون نفری به بورس و چند ایراد بازار سهام

مجتبی یوسفی هم اعلام کرد: بورس به یکی از دغدغه های اساسی مردم تبدیل شده که متاسفانه با نشان دادن در باغ سبزی از سوی دولتمردان، 20 میلیون نفر به این بازار پیوستند. یکی از اهداف این بازار ،جمع آوری منابع خرد بود که براساس اظهارنظر کارشناسان 70 درصد سرمایه های تازه وارد به این بازار متعلق به افرادی است که تنها حدود 10 میلیون تومان بوده است.

براساس شنیده ها 13 هزار میلیارد سهام عدالت فروخته شده و باید مشخص شود چه شرکت های واسطه ای اقدام به فروش سهام متعلق به مردم کرده اند. نبود برنامه ریزی مناسب نیز یکی دیگر از ایرادات وارد بورس بوده که برای هدایت نقدینگی مردم لازم است شرکت ها به دو دسته کم ریسک و پر ریسک تقسیم شوند و به مردم آموزش داده شود نه اینکه با اظهارات تبلیغاتی مسئولان ، مردم فقط پول مردم وارد بازار کنند و دچار دلالی مدرن شوند.

اتفاق مردادماه نشان داد دو وزارتخانه نفت و اقتصاد هماهنگی سیاست گذاری در بورس را ندارند. همین مسئله موجب ریزش سهام شد . آن هم وقتی بسیاری از مردم برای خرید سهام ، نیازهای اولیه زندگی مانند خانه را به فروش گذاشتند.

در حوزه فضای مجازی نیز هیچگونه نظارتی وجود ندارد و برخی کانال های تلگرامی و اینستاگرامی، نقدینگی مردم را به سویی خاص جهت دهی می کنند.

هنگام وجود نوسان بازار هم باید صندوق تثبیت و صندوق توسعه وارد عمل شوند تا بار مالی جدیدی به دولت تحمیل نشود و با ضمانت تنش های شدید ، منابع مردم به باد نرود.

معرفی مقصران ریزش بورس

البرز حسینی هم با بیان اینکه عدم شفافیت ماه های اخیر بورس موجب سلب اعتماد مردم شده، گفت: قرار بود سرمایه‌های خرد مردم به سمت بازار سرمایه هدایت شده و تلاطم دیگر بازارها تنظیم شود اما به دلیل بی‌تدبیری دولت ، مردم سرمایه خود را از دست داده‌‌اند.

ریزش بورس از 19 مرداد آغاز به دلیل ابهام در عرضه صندوق دوم دولتی و ناشی از بی‌تدبیری وزارت اقتصاد و همچنین اصرار بر باقی ماندن بر تصمیم غلط گذشته یعنی جلوگیری از کاهش دامنه 5 درصد به 2 درصد بود که منجر به حذف رئیس قبلی سازمان بورس و برخی اعضای هیأت مدیره شد.

این تصمیم غلط شورای عالی بورس حتی برخلاف قوانین و مقررات انجام و جزو اختیارات سازمان بورس و اوراق بهادار است اما دژپسند وزیر اقتصاد زمانی که نتوانست رشد قیمت سهام را در مرداد ماه کنترل کند و نتیجه دو تصمیم غلط را دیده بود، شایعه عدم عرضه صندوق دوم را به وجود آورد و موجب ریزش سهام شد.

قبل از آن هم شرکت‌های حقوقی دولتی و یا تحت کنترل دولت در تیرماه تا 20 مرداد در اوج قیمت اقدام به عرضه سهام به صورت سنگین کرده و این عرضه سنگین مردم را که بر اساس اعتماد به دولت وارد بازار سرمایه شده بودند را امروز دچار خسران کرده است.

میزان فروش دولت و شرکت‌های نهادهای عمومی و سازمان‌های خصوصی‌سازی از ابتدای سال تا 20 مرداد بیش از 60 هزار میلیارد تومان بود. در حالی که به اذعان نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مبلغ پیش‌بینی شده در بودجه حدود 12 هزار میلیارد تومان بود و دولت تا مرداد 30 هزار میلیارد تومان فروش داشت.

یکی دیگر از تصمیمات نابخردانه مسئولان دولتی، آزادسازی مراحل اول و دوم سهام عدالت با وجود نبود زیرساخت‌های لازم بود. در این میان هیأت مدیره جدید سازمان بورس که هنوز بر کار مسلط نشده بود با اتخاذ تصمیمات نادرست،  موجب ریزش هر چه بیشتر شد.

وزارت اقتصاد باید پاسخ دهد

جلال محمودزاده هم گفت: در مقطع کوتاهی، سرمایه گذاری زیاد مردم وارد بورس شد اما متاسفانه به دلیل عدم آمادگی زیرساخت هایی مانند آموزش و فرهنگ سازی ، دچار آشفتگی شدند.شفافیت شرکت ها نیز اهمیت زیادی دارد. زیرا مشاهده می شود برخی شرکت ها، ورشکسته بوده و حتی وجود خارجی ندارند. بنابراین وزارت اقتصاد باید پاسخ دهد که چرا قبل از فراهم کردن زیرساخت ها، نقدینگی مردم را به سمت بورس سوق داد؟

آیا دولت بورس را به صورت مصنوعی رونق داد ؟

یعقوب رضا زاده هم اعلام کرد: متاسفانه چند ایراد کلی دیده می‌شود. اهداف سازمان بورس در خصوص توسعه سرمایه‌گذاری برای مردم شفاف نبوده و عدم آگاهی و آموزش در ثبت نام بورس به وضوح اطلاع رسانی نشد. شرکت‌های دارای سابقه ورشکستگی هم اقدام به عرضه حبابی سهام کردند . بنابراین مردم نسبت به نظام و سازمان بورس احساس بی اعتمادی کرده اند.

چگونه با توجه به اینکه تمامی شاخص‌های اقتصادی کشور منفی در مدت کوتاهی وضعیت بورس به صورت حبابی مثبت بود؟ آیا این درست است که دولت با هدف جذب نقدینگی مردم به صورت مصنوعی و نادرست، بورس را فعال و شکوفا نشان داد؟

وزیر اقتصاد باعث عدم اعتماد جامعه شد

محمدرضا پورابراهیمی نیز گفت: به دلیل کاستی های دولت، شرایط سختی برای سهامداران خرد زیاد و حوزه اقتصادی رقم خورده است. تهدیدات و آسیب های عدم وجود زیرساخت ها در حوزه بورس را در جلسات متعدد گوشزد و عدم نظارت باعث زیان تعداد زیادی از سهامداران خرد شد .

از رئیس سازمان بورس انتظار داشتیم مباحث میدانی را مطرح و از ارائه مطالب گذشته و موضوعاتی که در حیطه اختیارات این سازمان نیست، خودداری کند.

پیشنهادات کمیسیون اقتصادی مجلس با 11 بند و تکالیف دولت در تصمیم گیری های بازار سرمایه به مجلس داده شده است.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد با سوءمدیریت، باعث عدم اعتماد جامعه شد. مردم عقبه بازارسهام هستند و باید این اعتماد را بازگرداند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام