بورس فقط شاخص نیست / بهترین شیوه حمایت دولت / سهام را ارزان نفروشید

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند پس از حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: یکی از سؤالات نمایندگان درباره نوع نظارت و عملکرد بورس بود که در پاسخ اشاره کردم در بازار سرمایه ارکانی وجود دارد که یکی از آنها شورای عالی بورس است که نظارت عالیه داشته و سیاست گذاری را در این بازار برعهده دارد.

وی افزود: سازمان بورس هم وظیفه نظارت عملیاتی را برعهده دارد در حالی که نهاد ناظر بر بازار است و کارها را انجام می‌دهد. با آنکه چند روزی است وضعیت شاخص بورس شرایط خوبی ندارد اما بهتر است بدانیم بازار سرمایه فقط براساس شاخص ارزیابی نمی‌شود هر چند که شاخص برآیند و انعکاس شرایط پیرامونی است.

این مقام مسئول ادامه داد: طبیعی است که نرخ سود و شایعه افزایش آن بر بورس اثر بگذارد اما این موضوع توسط رئیس بانک مرکزی تکذیب شد. مطلوب نیست افزایش نرخ سود در حالی انجام شود که روی نقدینگی تأثیر بگذارد. نهاد نظارتی و حاکمیت در بازار سرمایه به موفقیت‌هایی نائل آمده که این کار در زمینه ریل‌گذاری بسیار ویژه است.

دژپسند عنوان کرد: از 320 شرکت موجود در بازار سرمایه 182 شرکت نهاد بازارگردان دارند در حالی که پیش از این چنین چیزی را نداشتیم. امروز بازارساز داریم و اوراق تبعی اختیاری می‌توانیم داشته باشیم و ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری بازار سرمایه به آن مجهز شده است. خیلی از بنگاه‌ها نرخ سودآوری را  بالا اعلام کرده‌اند زیرا عملاً گلچین شده و صادراتی هستند و وقتی ارز صادراتی را به داخل بازمی‌گردانند معارف از مالیات هستند و گاهی نرخ سود به 377 درصد رسیده است یعنی یک بنگاه چنین سودی را داشته است.

وی اضافه کرد: اخیراً 10 بنگاه اقتصادی را بررسی کرده و متوجه شدم نرخ سود بالایی دارند که این موارد حاکی از آن است که سهام آنها ارزنده است. از مردم می‌خواهم حتما با دقت و توجه نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند و اگر بنای فروش سهام دارند بدانند در حال فروش سهام ارزنده‌ای هستند.
اگر مرم مقداری با تأمل برخورد کنند مجبور به ارزان‌فروشی سهام‌ نخواهند شد این در حالی است که می‌گویند چرا دولت حمایت نمی‌کند. بهترین حمایتی که دولت می‌تواند انجام دهد با ریل‌گذاری و تعیین سیاستگذاری خوب، قوانین و مقررات را درنظر گرفته و اطلاع‌رسانی خوبی را انجام دهد.

دژپسند گفت: وقتی بنگاهی وضعیت ارزی مثبتی دارد باید بدانیم حتما این اقدام در شرایط فعلی اعتبار را افزایش خواهد داد پس باید دقت کرده و سهام را ارزان نفروشیم و عجله نکنیم. نه می‌توانم به مردم بگویم سهام بخرند و نه اینکه بگویم سهام را بفروشید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام