فرصت تاریخی جهش تولید با اقبال نقدینگی به بورس و سبزپوشی شاخص

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: پرونده بازار امروز نیز با افت یک درصدی شاخص کل بسته شد و این موضوع نتیجه‌ رفتار سیاست‌گذار و اعمال مقررات و محدودیت‌هایی است که طی چند ماه اخیر اعتماد را از بازیگران بازار سلب کرده است.

به گونه ای که معاملات آنها نشان دهنده اوج هیجان رفتاری و عدم توجه به گزاراشات ماهانه و عملکرد ۶ ماهه شرکت ها است. اکنون با توجه به اصلاح قابل توجه قیمت‌ها و ارزندگی بسیاری از نمادها، اقبال نقدینگی به بازار سرمایه می تواند یک فرصت تاریخی برای جهش تولید باشد. برخی از فعالان بازار اما معتقدند تا زمان تعیین تکلیف انتخابات 2020 آمریکا (13 آبان) شرایط بازار به همین شکل باقی می‌ماند و بعد از آن رویداد باید منتظر تغییرات جدیدی نیز بود. این دسته از تحلیلگران نتیجه  انتخابات 2020 آمریکا را نقطه عطفی می‌دانند که می‌تواند روند جدیدی را پیش‌روی فعالان بازار قرار دهد.

در معاملات امروز شاهد بودیم در برخی نمادها صفوف فروش برچیده شد و در برخی نمادهای دیگر که معاملات آنها در منفی قیمتی دنبال می شد به سمت معاملات مثبت حرکت کردند. می توان این امید را داشت که در صورت تداوم این روند، هفته آتی شاهد سبز پوشی شاخص کل باشیم.

این روزها بیش از هر دوره ای رفتار بازارهای مالی این نکته را گوشزد می‌کند که افت‌ و خیزها جزو ذات بازار سرمایه است و به همین دلیل همواره تاکید می شود سرمایه ‌گذاران با پول مازاد و با دیدگاه بلند مدت قدم در این بازار بگذارند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 13 هزار و 837 واحدی به کانال یک میلیون و 288 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 3159 واحدی به کانال 376 هزار و 993 واحد رسیدند.  نماد‌های " شپنا، شتران و تاپیکو" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس 7.1 و 13.3 هزار میلیارد تومان بود که البته حدود 10 هزار میلیارد تومان از ارزش معاملات فرابورس مربوط به اوراق مرابحه عام دولت بود . بیشترین ارزش معاملات خرد امروز متعلق به نماد " خودرو" با ارزش 479 میلیارد تومان بود. در دو نماد "وبملت ،تاپیکو" نیز معاملات بلوکی انجام شد که ارزش هر یک در محدوده 525 و 544 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر ، وبملت " در غیاب "وتجارت" با قیمت پایانی  منفی 3.54 و یک درصد به کار پایان دادند.  در گروه فلزات،  نمادهای" فولاد، فملی " متعادل و منفی دنبال شدند و با قیمت پایانیِ  منفی 0.48  و یک درصد معاملات آنها پایان یافت.

در گروه خودرویی در غیاب نماد "خساپا" ،  نماد "خودرو " مورد توجه معامله گران قرار گرفت و معاملات آن با قیمت پایانی  مثبت 3.6 به پایان رسید. اما  معامله گران همچنان توجهی به نمادهای گروه پالایشی نداشته و معاملات آنها در محدوده کف قیمتی و یا صف فروش دنبال شد.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

سومین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی مس 6782 دلار، روی به 2563 دلار و هر انس طلا به 1901 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت با 3 درصد کاهش به 40.37 دلار و نفت خام WTI  نیز با 3.77 درصد کاهش به  38 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 28 هزار و 100 تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نیز حدود 13 میلیون و 600 هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد:

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اعلام کرد: سودآوری برخی از بنگاه‌ها خیلی بالا است ‌از مردم می‌خواهم حتما با دقت و توجه نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند و اگر هم‌اکنون بنای فروش سهام را دارند بدانند در حال فروش سهام ارزنده‌ای هستند.

قاضی‌زاده نایب رییس مجلس از همکاری مشترک با قوه قضاییه برای برخورد با متخلفان بورسی خبر داد.

سامانه پذیرش آنلاین شرکت ها توسط بورس تهران با امکاناتی مانند دسترسی به تمامی فرآیند و فرم های پذیرش، پاسخ دهی آنلاین و.... راه اندازی شد.

ایران خودرو با صدرور اطلاعیه ای از توقف تولید هایما S۷ و S۵ خبر داد و اعلام کرد: این دو محصول به دنا پلاس و دنا پلاس توربو شارژ و پارس تیو 5 و پارس اتوماتیک تویو 5 تبدیل خواهند شد.

در جلسه امروز مجلس و با وجود مخالفت دولت ، الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی با ۲۱۵ رأی موافق تصویب شد تا پایان اسفند ۳۰ هزار میلیارد تومان بین ۶۰ میلیون نفر توزیع شود.

فولاد مبارکه از خرید ۲ هزار میلیارد تومان سهام خزانه تاکنون و عدم فروش سهام توسط سهامداران حقوقی عمده خبر داد و شایعه فروش توسط سهامداران حقوقی عمده را رد کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی در برگزاری بیست ودومین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی، بانک‌ها و سایر موسسات مالی غیربانکی هیچ سفارشی در سامانه‌های بازار بین‌بانکی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت نکردند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام