شرایط خرید خودرو در بورس کالا اعلام شد/ تعیین محصولات مشمول با شورای رقابت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، حجت الله فیروزی با اشاره به طرح ساماندهی صنعت خودرو گفت: کلیات این طرح که مهمترین محور آن عرضه خودرو در بورس است در جلسات هفته گذشته کمیسیون صنایع به تصویب رسید. ساماندهی عرضه و متعادل کردن عرضه و تقاضا و تبدیل کردن خودرو به یک کالای مصرفی از مهمترین اهداف طرح ساماندهی صنعت خودرو است.

وی افزود: تمامی خودرو‌های مشمول طرح باید در بورس کالا عرضه شوند در صورتی که خودرو‌های مشمول در بورس عرضه نشوند، جرم انگاری شده و خریدار مشمول تبصره یک ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شود. در طرح ساماندهی صنعت خودرو ساز و کار‌های لازم برای شیوه عرضه و کشف قیمت و سایر موارد ایجاد شده است.

این نماینده مجلس درخصوص شرایط عرضه خودرو به افراد در طرح ساماندهی صنعت خودرو توضیح داد: طبق این طرح هر شخصی که به سن قانونی ۱۸ سال رسیده و دارای گواهینامه است می‌تواند هر سه سال یک بار با یک کد ملی یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی‌تواند اقدام به فروش آن کند که با این روش از ایجاد تقاضای کاذب در بازار جلوگیری می‌شود.

فیروزی ادامه داد: در بورس کالا به هر خودرو یک شناسه یا کد تعلق می‌گیرد که به این شکل خرید و فروش خودرو قابل ردیابی است لذا اگر فردی خودرویی را از طریق بورس کالا خریداری کرد و پیش از پایان سه سال مقرر تصمیم به فروش گرفت باید ۸۰ درصد ما به تفاوت قیمت پایه و قیمت روز خودرو را به دولت بپردازد. این بند برای این در طرح گنجانده شده تا افرادی که مصرف کننده هستند، اقدام به خریداری کنند و از دلالی جلوگیری شود.

وی عنوان کرد:علاوه بر این مصارف مختلفی برای هزینه کرد مابه تفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه در نظر گرفته شده که شامل ۲۰ درصد برای توسعه حمل و نقل عمومی، ۱۰ درصد به عنوان مشوق در اختیار خودروسازان برای افزایش کمیت و کیفیت تولید خودرو و ۲۰ درصد نیز در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار زوج‌های جوان که توان خرید خودرو ندارند قرار می‌گیرد و ۵۰ درصد در قالب پرداخت تسهیلات به خودروسازان برای تحقیق و توسعه داده می‌شود.

به گفته فیروزی، شورای رقابت خودرو‌های مشمول طرح ساماندهی عرضه در بورس کالا را مشخص می‌کند و این شورا موظف است هر ۶ ماه یکبار خودرو‌های مشمول طرح را با توجه به شاخص‌هایی همچون تورم، میزان فاصله قیمت کارخانه و بازار، تیراژ خودرو و ... مشخص کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام