دارا سوم با سهام سه بانک بزودی عرضه می شود/ توجه اجتناب ناپذیر به بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند با اشاره به روش تامین مالی مراجعه به مردم از جمله فروش اوراق در برنامه نگاه یک گفت: در 7 ماه سال جاری از محل اوراق 117 هزار میلیارد تومان درآمد و تامین مالی داشتیم که از این رقم 90 هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق بوده است.

وی افزود: صندوق‌های‌ ETF و فروش دارایی‌های دولت به آحاد مردم با کارت ملی و به صورت برابر از جمله روش‌های تامین مالی دولت بود که حدود 5.5 میلیون نفر در خرید این صندوق‌ها مشارکت کردند و مردم با این روش صاحب سهام و دارایی شدند و توزیع عادلانه ثروت انجام شد. در این مدت 3.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جلب کردیم که در مدت یک تا 2 سال اجرایی می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تلاش کردیم بازار سرمایه نقش محوری را در تامین مالی اقتصاد ایفاء کند، ادامه داد: در کل سال 98 از بازار سرمایه 264 هزار میلیارد تومان تامین مالی کردیم اما این رقم فقط در نیمه نخست سال 320 هزار میلیارد تومان بوده است. اگر اتفاقات 2 ماه اخیر در این بازار رخ نمی‌داد حتما بیش از این تامین مالی می‌کردیم. در شرایط اقتصادی ایران، توجه به بازار سرمایه اجتناب ناپذیر است.

دژپسند با اشاره به اینکه بانک ها در مقام تامین کننده مالی کوتاه مدت برای سرمایه های بنگاه های کوچک هستند، عنوان کرد: در سال گذشته افرادی که تامین مالی داشتند به بانک ها مراجعه می کردند در صورتی که موضوعیت ندارد حتی بنگاه های بزرگ برای تامین مالی و سرمایه درگردش کم کم باید به بازار سرمایه هدایت شوند.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه تنها فروش سهام نیست و سعی کردیم نیازمندی های قانون را برای گسیل بنگاه ها به بازار سرمایه تامین کنیم تا بنگاه ها بهترین مکان برای تامین مالی را بورس بدانند. به بنگاه های بزرگ پیشنهاد تامین مالی از طریق بازار سرمایه را می دهیم تامین مالی از طریق شرکت پروژه و تشکیل شرکت های بزرگ مقیاس سهامی عام امکان پذیر است. اکنون یک طرح بزرگ مقیاس داریم که برای آن 80 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که تامین مالی آن از طریق بازار سرمایه و پذیره نویسی صورت می گیرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نباید بازار سرمایه را کوتاه مدت ببینیم، اضافه کرد: نگاه باید میان و بلند مدت باشد و تحلیل بازار سرمایه باید بدون حواشی سیاسی باشد. بازار سرمایه یعنی بازار مواجهه با فرهنگ نفتی، رغبت و سستی است چرا که در بازار سرمایه محاسبه گری و عقلانیت وجود دارد. این بازار دارای دو جزء بازار سهام و بدهی است. اوراق را در بازار بدهی می فروشیم و البته بی نیاز از فروش اوراق بدهی نیستیم و دولت به حمایت از بازار سرمایه همیشه نیاز دارد مخصوصاً زمانی که به سمت بودجه بودن نفت و اقتصاد فعال پیش می رویم بازار سرمایه نقش مهمی دارد.

دژپسند تصریح کرد: رفتار حقوقی ها در بازار سرمایه دو بخش دارد اول زمانی که بازار با تقاضا روبرو بوده باید سهام را عرضه می کردند و اگر عرضه نمی کردند باید با آنها برخورد می شد و زمانی که مردم به هر دلیلی اقدام به فروش سهام کردند حقوقی ها نباید عرضه کنند وبه ریزش بازار دامن بزنند. با مصوبه دولت میزان شناوری را دستگاه ها باید به 25 درصد برسانند که این یک مصوبه طلایی از دیدگاه فعالان بازار سرمایه است.

توبیخ، جریمه و سلب صلاحیت مدیران متخلف شرکت های بورسی

وی ادامه داد: به دلیل اینکه فضای بازار سرمایه دچار ناآرامی نشود خیلی از خبرها را رسانه ای نمی کنیم ولی مدیرانی را توبیخ برای برخی جریمه های سنگین در نظر گرفتیم و برخی را یک دوره 6 ماهه سلب صلاحیت کردیم و از همه ابزارها استفاده می کنیم و در بعضی مواقع معاملات را باطل کردیم. صیانت در بازار سرمایه یعنی نهاد گذاری ها و ریل گذاری ها متناسب با شرایط صورت پذیرد و زمانی که بازار سهام در حال ریزش بود اوراق تبعی را مطرح کردیم که یک نوع حمایت قاطع از سهامداران است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از کارهای مدرن که بازار سرمایه نیاز داشت وجود بازار گردان ها برای شرکت ها بود و در بورس 320 شرکت داریم و تعداد بازار گردان ها در حال افزایش است. تعداد شرکت های خصوصی که جایگاه بازار سرمایه رادرک کردند و برای تامین مالی اعلام آمادگی کردند افزایش پیدا کرده که در صورت پایداری مستمر از جهش ها و ریزش های هیجانی جلوگیری می شود. شرکت هایی که به این واقعیت پی بردند از طریق بازار سرمایه تامین مالی بکنند در حال حاضر حدود 200 شرکت است.

دژپسند افزود: افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند باید آگاه باشند در محیطی که وارد شدند با محاسبه گری و عقلانیت می توانند آینده را رقم بزنند و در هر شرایطی که تصمیم گیری می کنند به دلیل صحبت های وزیر یا دیگران نباشد و اگر دولت و شورای عالی بورس، ریل گذاری ها را انجام دهند حتماً به اهداف می رسیم. دارا سوم ادامه سهام دولت در سه بانک تجارت، ملت و صادرات است که در آینده نزیک عرضه خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام