بورس کالا آماده نخستین گواهی سپرده خرما شد + مزایا و فرایند معاملات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا ناصرپور از آغاز معاملات گواهی سپرده خرما در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این اوراق در ادامه راه اندازی گواهی سپرده گروه محصولات کشاورزی درحال راه اندازی بوده و برای امکان سنجی و تعیین کالا، بررسی های زیادی با مشارکت وزارت جهاد، سازمان تعاون روستایی، انجمن خرما و تولیدکنندگان بخش خصوصی انجام و در نهایت مقرر شد در مرحله اول، نخستین نماد گواهی سپرده با خرمای مضافتی بم بازگشایی شود.

وی افزود: نخستین انبار متعلق به سازمان تعاون روستایی در شهرستان نرماشیر در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان بم هم پس از ارائه تضامین و بررسی مدارک در بورس کالا پذیرش شد و بزودی نخستین نماد معاملات گواهی سپرده خرما باز می شود . ورود دیگر انواع خرما به همراه پذیرش انبارهای جدید به در دستور کار بورس کالا قرار دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: کشف قیمت شفاف و عادلانه، کمک به ایجاد بازاررسانی بهتر محصول، استانداردسازی محصول در بلندمدت، حذف واسطه ها با امکان فروش مستقیم محصول کشاورز در بورس و تبدیل شدن ایران به مرجع قیمت خرما در منطقه و حتی دنیا با توجه به حجم تولید مطلوب از جمله مزایا و اهداف ورود خرما به بورس کالا است.

ناصرپور توضیح داد: فرآیند عرضه خرما در بستر گواهی سپرده کالایی به این صورت است که پس از پذیرش یک یا چند انبار، کشاورزان می توانند محصول منطبق با استانداردهای تعیین شده از سوی بورس کالا را به انبار بسپارند. در این مرحله ، قبض انبار به نام کشاورز صادر می‌شود که در حکم گواهی سپرده کالایی بوده و امکان معامله به‌صورت مستقیم توسط کشاورز در بستر آنلاین یا توسط کارگزاران در بازار گواهی سپرده بورس کالا وجود دارد.

وی ادامه داد: به این ترتیب کشاورز می‌تواند به‌صورت مستقیم و بدون حضور واسطه‌ها محصول را از طریق تابلوی بورس به کل کشور عرضه کند. این موضوع علاوه بر حذف واسطه‌ها به کشف نرخ واقعی‌ قیمت نیز کمک می کند.

به گفته وی با توجه به محدودیت های ناشی از کرونا، امکان برگزاری کارگاه های آموزشی حضوری برای کشاروزان همانند گذشته فراهم نیست اما وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی و بورس کالا درحال اطلاع رسانی و آموزش به کشاورزان بوده و کارگزاران استان کرمان هم خدماتی مانند دریافت کد معاملاتی، مشاوره و آموزش به کشاورزان ارائه می دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام