انتقاد همتی از روحانی درباره ترخیص کالا‌های رسوبی از گمرک / دلایل مخالفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، عبدالناصر همتی در نامه‌ای به حسن روحانی ضمن انتقاد از تصمیمات اخیر دولت در خصوص رفع موانع رسوب کالاها در گمرک با اشاره به دلایل مخالفت این مصوبه را غیر عملیاتی، خلاف قوانین و موجب پیچیده‌تر شدن مشکلات ارزی و تجاری اعلام کرد.

متن نامه: 

- طبق این مصوبه، بانک مرکزی مکلف شد با قید فوریت نسبت به تامین ارز کالاهای اساسی موجود در گمرک اقدام کند. در جالی که رقم بودجه و تسهیم آن برای واردات کالای اساسی مصوب و معین است و به صورت دستوری قابل تغییر نخواهد بود.

تامین ارز مشروط به تحقق درآمدها باشد که این امر نیز خارج از کنترل و اراده این بانک است. اولویت تأمین ارز برای کالاها تابع عوامل مختلفی از جمله تاریخ ثبت سفارش، تاریخ ایجاد فیش، گروه کالایی، نوع ارز درخواستی، اولویت اعلامی توسط وزارتخانه مربوطه و بودجه‌بندی است و صرفا وجود کالا در گمرک نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

در نظر گرفتن وجود کالا در گمرک به عنوان معیار اولویت تأمین ارز موجب می شود، برخی واردکنندگان به منظور تسهیل در دریافت ارز بدون توجه به رویه‌های جاری اقدام به ارسال کالا به گمرک کنند و واردکنندگانی که رویه‌های واردات را طبق روال قانونی طی کرده اند متضرر شوند. همچنین موجب بروز هرج و مرج در بودجه بندی دولت در خصوص تخصیص ارز با نرخ ترجیحی به کالاها خواهد شد.

_ صدور اطلامیه تامین ارز به صورت اعتباری تنها در چارچوب ظرفیت‌های موجود قابل انجام است.لذا ضروری بود در اتخاذ چنین تصمیمی که باید کاملا مبتنی بر ظرفیت‌های ارزی و اطلاع از منابع و امکانات موجود باشد، نظر موافق بانک مرکزی اخذ می‌شد.

_ مکلف کردن بانک مرکزی به صدور کد رهگیری ظرف مدت 24 ساعت به دلایل مختلف غیر عملیاتی است.

حذف ابزار نظارتی بانک مرکزی بر معاملات ارزی و دستکاری و الزام به ارائه کد رهگیری. بانک مرکزی بر اساس قوانین و مقررات مختلف موظف به نظارت بر معاملات ارزی است.لذا حذف ابزار نظارتی بانک مرکزی بر معاملات ارزی و دستکاری و الزام به ارائه کد رهگیری برای ترخیص کالا می‌تواند منجر به عدم شفافیت و مشکلات متعددی شود .

از طرفی کد رهگیری توسط بانک‌های عامل صادر می شود و نیازمند مراجعه واردکننده، ارائه اسناد حمل، ارائه تعهد واردات کالا و مستندات منشاء تامین ارز است و الزام عدم نیاز به کد رهگیری می‌تواند منجر به ایجاد پرونده های کلان عدم رفع تعهد وارداتی در آینده نزدیک شود.لذا مکلف کردن بانک مرکزی به صدور آن اساسا قابلیت اجرایی ندارد.

همچنین صدور کد رهگیری به تنهایی باعث ترخیص کالا از گمرک نمی شود. کما اینکه در حال حاضر موارد بسیاری کد رهگیری صادر شده اما کالاهاکماکان در گمرک موجود است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام