شرط شرکت فرابورسی برای کاهش کرایه حمل دریایی / سه هدف اصلی گروه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، داوود آبداری تفتی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه در گذشته نه چندان دور، هزینه کرایۀ حمل محمولات کانتینری، دغدغۀ اول صاحبان کالا و مشتریان کشتیرانی بود، اظهار داشت: پس از اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های ظالمانه علیه این شرکت و سوء استفاده‌هایی که توسط برخی شرکت‌ های مرتبط با حمل و نقل کانتینری ایجاد شد، تأمین امنیت و سرعت مطلوب در تحویل محمولات مورد توجه مشتریان کشتیرانی قرار گرفته است.

وی افزود: گواه این مدعا نابسامانی و بهم ریختگی شدید نرخ‌های کرایۀ حمل کانتینری در نیمه اول سال است که بنا بر اظهارات مشتریان، نرخ‌های حمل در بازار، بسیار بالاتر از نرخ‌های اعلامی از سوی کشتیرانی بود. بطور کلی نرخ تمام شده کرایۀ حمل در صنعت کشتیرانی به ویژه در بخش حمل کانتینری تابع عوامل مستقیم و غیر‌مستقیم بسیاری است که از جمله مهم‌ترین عوامل می‌توان به هزینۀ سوخت خصوصاً سوخت کم‌سولفور، عوارض و هزینه‌های بندری و گذرگاهی مبادی و مقاصد، هزینه‌ نیروهای دریایی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری کشتی‌ها ، نرخ ارز و ...   اشاره کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: گروه کشتیرانی صاحب ناوگان ملی و به عنوان پرچمدار و پیشرو در حمل محمولات دریایی خصوصاً کالا‌های اساسی است بنابراین علی‌رغم ساختار غیردولتی همواره مصلحت اندیشی و نگرش ملی را بر منافع سود‌آورانه ترجیح داده و از مدعیان لزوم تعدیل در نرخ‌های کرایۀ حمل است. تعدیل نرخ کرایۀ حمل همکاری دستگاه‌های مرتبط با حمل و نقل دریایی را می‌طلبد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به وزارت نفت، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت خارجه و بانک مرکزی اشاره کرد.

آبداری تفتی با ارائه پیشنهاداتی به منظور تعدیل هرچه بیشتر نرخ‌های کرایه حمل در راستای مساعدت در تسهیل تجارت دریایی ادامه داد: با توجه به اینکه نیمی از سهم قیمت تمام شده کرایه حمل را قیمت سوخت مصرفی شناور‌ها به خود اختصاص می‌دهد، تعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کشتیرانی در ارائه انواع سوخت مورد نیاز بصورت یارانه‌ای می‌تواند کمک شایان توجهی در کاهش هزینۀ تمام شده حمل باشد. 

وی با بیان اینکه تعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ارائه تخفیفات حداکثری در تعرفه‌ها در راستای کاهش نرخ کرایۀ حمل بسیار مؤثر است، عنوان کرد: این تخفیف‌ها و محاسبه تعرفه‌های خدمات از سوی سازمان بنادر و دریانوردی براساس نرخ ارز دولتی در کنار ایجاد برخی تسهیلات در سرعت بخشیدن به تخلیه و بارگیری محمولات اثر بسیار مثبتی بر کاهش هزینه‌ها و متعاقب آن بر نرخ کرایۀ حمل خواهد داشت.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با مهم ارزیابی کردن همکاری وزارت خارجه با کشتیرانی تحت شرایط تحریم گفت: لازم است این همکاری‌ها هر چه بیشتر تقویت شود چه آنکه تسهیل در تردد به بنادر خارجی اثری کاهنده بر هزینه‌ها در زمان تحریم‌ها دارد. توجه و یاری بانک مرکزی در جهت تأمین و تسهیل تعاملات ارزی این شرکت در زمان جنگ اقتصادی نه تنها به تعدیل نرخ کرایه حمل کمک خواهد کرد بلکه ضمن تسریع در حمل و رساندن کالا‌های اساسی و نهاده‌های تولید به بازار مصرف داخلی بر قیمت تمام شدۀ کالا اثری کاهشی خواهد داشت.

آبداری تفتی اضافه کرد: علی‌رغم محدودیت‌های داخلی و خارجی فراوان، حمل کالا بدون وقفه و با امنیت و سرعت بالا و حداقل نرخ حدود 10 درصد پایین‌تر از شرکت‌های رقیب در حال انجام است و در میان طیف وسیع مشتریان بطور روز افزون در حال افزایش است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام