آخرین توضیح بانک مرکزی در مورد اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد : در راستای اجرای ماده 21 مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک، مصوب 13 آبان‌ مجلس، نسبت به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و درگاه‌های ارتباطی ا، قدام و امکانات دسترسی صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک را به سامانه صیاد را فراهم کرده است.

براساس این گزارش با توجه به اینکه صدور و انتقال هر برگه چک مستلزم ثبت در سامانه صیاد است از 28 آذر سال‌جاری، صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک موارد زیر را مدنظر قرار دهند:

1- بر اساس تبصره یک ماده از 22‏ آذر ضروری است تمام چک‌ها در وجه ذینفع مشخص صادر شوند. همچنین ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت‌نویسی چک خواهد بود.

2- تمام دارندگان دسته چک موظفند پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده آن شامل شناسه‌ملی‏ و کدملی ذینفع، مبلغ و تاریخ سررسید در سامانه صیاد ثبت کنند. بدین منظور صادرکننده چک می‌تواند از طریق درگاه‌های نوین بانک افتتاح‌کننده و نگهدارنده حساب جاری وی، شامل اینترنت بانک و همراه بانک و یا برنامک‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت به سامانه یاد شده دسترسی داشته و نسبت به ثبت چک اقدام کند.

شناسایی صادرکننده چک و حصول اطمینان از ثبت اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرایند احراز هویت توسط بانک و یا برنامک موبایلی است که احراز هویت در برنامک‌های موبایلی به صورت زیر انجام می‌شود: 1‏- انطباق شماره تلفن صادرکننده چک با  کد ملی وی 2- استفاده از یکی از کارت‌های بانکی صادرکننده چک.

3- به منظور بررسی صحت اطلاعات چک ثبت شده، دریافت‌کننده چک امکان اخذ استعلام از سامانه صیاد را داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات ثبت شده با اطلاعات مندرج در برگه چک نسبت به تائید اطلاعات چک دریافتی اقدام می‌کند. چنانچه دریافت‌کننده چک پس از تائید اطلاعات آن، متمایل به انتقال چک به شخص دیگری باشد این امکان در سامانه با ثبت مشخصات ذینفع جدید، یعنی ثبت شناسه‏ و کدملی ‌برای وی فراهم است.

شناسایی دریافت‌کننده چک و حصول اطمینان از تائید اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرایند احراز هویت توسط بانک و یا برنامک موبایلی است که احراز هویت در برنامک‌های موبایلی به صورت زیر انجام می‌شود: 1‏- انطباق شماره تلفن دریافت‌کننده چک با کد ملی وی 2-  استفاده از یکی از کارت‌های بانکی دریافت‌کننده چک.

با توجه به اهمیت چک در مبادلات تجاری به عنوان یکی از ابزارهای پرداخت غیرنقدی و مهم در نظام پرداخت، نظرداشت معضلات و مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا برای برخی از کسب‌وکارها و در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد فرصت مناسب به منظور برقراری ارتباط عموم مردم با سامانه صیاد، ضمن تاکید بر ضرورت ثبت اطلاعات چک توسط صادرکنندگان آن در سامانه ذکر شده براساس روال اجرایی تمهید شده به شرح فوق، بانک مرکزی و شبکه بانکی حداکثر تعامل و همکاری لازم را با عموم مردم به منظور پیشگیری از بروز هرگونه چالش‌های احتمالی ناشی از اجرای فرایند ثبت و نقل ‌و انتقال چک را به عمل می‌آورد و کارسازی چک ها تا اطلاع ثانوی همانند گذشته تداوم می‌یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام