برتری عرضه املاک در بورس کالا نسبت به مزایده های سنتی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد پورسید آقایی در خصوص مزایای عرضه املاک در بورس در مقایسه با روش های مزایده سنتی گفت: ازمهمترین مزایای این روش، کشف نرخ منصفانه است. به طوری که معاملات قابل رصد بوده و هر کسی در هر نقطه ای می تواند با انجام مقدماتی همچون دریافت کد و انتخاب کارگزار در حراج فروش شرکت کند و قیمت مورد نظر را روی تابلو ببرد.لذا از هر گونه رانت و شبهه ای پیشگیری می شود.

وی افزود: بورس تجربه جایگزینی مزایده های پاکتی املاک با حراج الکترونیک را داشته است. از سال ۹۴تا۹۳ در تابلوی فرعی بورس کالا معاملات ضایعات فلزی انجام شد و شرکت راه آهن با انتخاب شفافیت، حجم قابل توجهی از ضایعات را راهی تالار فرعی بورس کالا کرد و طی این سال ها نتیجه این عرضه ها را می توان در شفافیت کامل مبادلات و مشخص بودن حجم و قیمت ضایعات مشاهده کرد.ایران خودرو نیز حدود یک ماه پیش اقدام به این کار کرد که نه تنها به سود شرکت و سهامداران است از ایجاد رانت هم جلوگیری می شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: انجام مزایده های سنتی و پاکتی روند طولانی داشته و بعضا یک شرکت در طول سال بیشتر از ۴ مزایده نمی تواند برگزار کند. این روند طولانی فاصله قیمت گذاری تا زمان معامله را افزایش می دهد اما قیمت کارشناسی ثابت می ماند و فروشنده عملا متضرر می شود. اما در بورس کالا فرآیند عرضه تا معامله، تسویه و تحویل گیری نهایتا یک هفته طول می کشد.

پورسید آقایی گفت: مسئله مهمی که در معاملات اموال غیر منقول مانند املاک و زمین و مسکن وجود دارد این است که کشف نرخ در روش سنتی به صورت تک قیمت بوده اما در بورس کالا نوع معامله به صورت حراج است. به این صورت که خریداران با هم بر سر قیمت پایه رقابت می کنند و بالاترین قیمت برنده حراج می شود.

وی افزود: گستردگی شرکت های کارگزاری و مشتریانی که امکان خرید در تابلوی بورس کالا را دارند، امکان تبانی بین خریداران را به صفر می رساند و این شفافیت به نفع فروشنده و خریدار خواهد بود.لذا برای رونق بیشتر این معاملات باید اطلاع رسانی بیشتری توسط فروشنده ها و بورس انجام شود.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای برنامه فروش املاک مازاد، قطعه زمینی به مساحت بیش از ۳.۶ هزار مترمربع دارای سند شش دانگ واقع در شهرستان دماوند را به قیمت پایه ۱.۳ میلیارد تومان در ۹ آذر سال جاری در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

برای شرکت در حراج مبلغ ۳۹۰ میلیون تومان (۳ درصد قیمت پیشنهادی فروشنده) به صورت واریز وجه نقد یا تودیع ضمانت نامه بانکی در نظر گرفته شده است.

مهلت واریز وجه تضمین و ثبت درخواست جهت شرکت در حراج نیز تا پیش از پذیرفته شدن بهترین قیمت پیشنهادی و انجام معامله خواهد بود. علاقه مندان می توانند از طریق لینک www.ime.co.ir/amlak.html در سایت بورس کالا جزییات عرضه این ملک را مشاهده کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام