دعوت از همه فعالان بورس در ارسال تخلف و شکایت از سه حوزه + راه های ارتباطی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن انصاری مهیاری با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرو بیش از ۴۰ درصد جرایم و تخلفات بازار سرمایه از طریق گزارش های عمومی و شامل کارکنان شرکت‌ها و سرمایه گذاران کشف می شود به سنا گفت: وجود ناهنجاری‌ها در بورس علاوه بر ضررهای اقتصادی کلان، باعث نارضایتی و کاهش اعتماد مردم می‌شود. طبق قانون بازار اوراق بهادار ، یکی از مهمترین وظایف سازمان بورس، اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقداماتی برای حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران است.

وی افزود: از اصلی ترین روش های کشف جرم یا تخلف در بازارهای مالی مختلف ، ارسال گزارش از سوی گزارش گران حرفه ای یا سوت‌زن‌ها به نهادهای نظارتی است.

این مقام مسئول ادامه داد: پس از بررسی تجارب موفقیت آمیز دیگر کشورها ، اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه با فعالیت در سه حوزه تخصصی بازار، ناشران و نهادهای مالی به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس رسید که از اهداف اصلی آن دریافت گزارش‌های حرفه‌ای مربوط به تخلف، شناسایی خلاءهای قانونی، پیگیری، بررسی و رفع آنها است.

انصاری مهیاری با دعوت از سهامداران در گزارش موارد نقض قوانین و مقررات مرتبط با اوراق بهادار، توضیح داد: سهامداران می‌توانند معاملات متکی بر اطلاعات نهانی، صورت های مالی غلط یا گمراه کننده، رفتار متقلبانه و هرگونه تخلفات را از طریق پایگاه اینترنتی سازمان بورس (seo.ir) و ورود به لینک سامانه دادشهر (دیده‌بان مردمی بازار سرمایه) گزارش و با شماره فکس ۸۸۶۷۹۴۶۰ ایمیل [email protected] ، گزارش ناهنجاری ها را اعلام کنند.

وی در خصوص نحوه بررسی گزارش‌های دریافتی نیز گفت: فعالان بازار می توانند حسب تمایل  گزارش را به صورت ناشناس یا همراه با درج اطلاعات هویتی ارسال کنند. در صورت ارسال گزارش همراه با مشخصات هویتی، اطلاعات گزارشگر حرفه ای محافظت شده و افشا نخواهد شد .

به گفته وی در فرآیند ارزیابی شکایات و در صورت تایید حرفه ای بودن شکایت یا گزارش، بررسی تخصصی توسط نیروهای متخصص حوزه (نظیر حوزه بازار، ناشران یا نهادهای مالی) در اداره دیده بان سلامت آغاز می شود و تا حصول نتیجه ادامه می‌یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام