دو گروه مقبول سرمایه گذاری و اثر دلار در بودجه بر فعالیت متعادل بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید حسن پور مدیرعامل شرکت کارگزاری صبا تامین با اشاره به افزایش نرخ کامودیتی ها به سنا گفت: پایان یافتن انتخابات آمریکا و اخبار کشف واکسن کرونا باعث افزایش قیمت های جهانی خصوصا کامودیتی ها شد به طوری که تقاضای این اقلام بالا رفته است. این قیمت ها بر صنعت فولاد و شرکت های صادرات محور اثر خوبی داشته و شاهد افزایش حجم معاملات روزانه و رشد قیمت ها هستیم.

وی افزود: با پشت سر گذاشتن ریسک های متاثر بر بازار سرمایه، سهم ها وزن قابل توجهی گرفته اند بطور مثال صنعت بانکی با در نظر داشتن کاهش تحریم ها روند مثبتی داشته اما تغییر قوانین مانند اخذ مالیات بر صادرات محصولات فولادی که به تازگی در مجلس کلید خورده، مانع رشد فعالیت آنها شده و بهتر است اجازه داده شود بازار با روال طبیعی و بدون دخالت سایر ارگان ها فعالیت را رقم بزند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: گروه صادرات محور و شرکت هایی که از کامودیتی ها اثر پذیری دارند، گروه های منتخب سرمایه گذاری هستند البته صنعت بانکی هم به واسطه گشایش های احتمالی داخلی و خارجی روند مطلوب تری خواهد گرفت. هر زمان  ETF های هر صنعت وارد بازار شده، نتیجه خوبی برای شرکت های زیر مجموعه داشته براین اساس بر گروه بانکی هم اثر مطلوبی خواهد داشت.

حسن پور عنوان کرد: شرایط فعلی بازار نسبت به اوایل سال متفاوت است یعنی ابتدا باید اعتماد از دست رفته سهامداران برگردد و سپس درباره صندوق های بانکی صحبت شود. اگر تغییراتی در نرخ بهره نیفتد و نرخ برابری دلار هم نوسان زیادی را تجربه نکند، شاهد استقبال خوبی از ETF های جدید خواهیم بود.

وی درخصوص نرخ برابری دلار و ریال در بودجه سال آینده برای فعالیت بازار سرمایه در مدار تعادل توضیح داد: فقط این موضوع را نباید در نظر گرفت بلکه  باید دید منابع درآمد دولت از چه طریق خواهد بود و آیا با کسری بودجه روبرو هستیم که دولت مجبور به انتشار اوراق باشد یا خیر. قیمت گذاری دولتی هر چه از نرخ ۴۲۰۰ تومان پیشی بگیرد به نفع بازار سرمایه خواهد بود و اگر نرخ دلار به سمت آزاد سازی برود هم به شفاف سازی و هم به ارتقای کیفیت و سودآوری شرکت ها منجر خواهد شد اما زمزمه ها برای تصویب ، قیمت ۱۱ هزار تومان است که نسبت به قیمت دلار در بازار آزاد پایین است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام