دردسر تازه دولت برای شرکت های سیمانی / درخواست آزادسازی قیمت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالرضا شیخان از دردسر تازه دولت و ادامه مشکلات صنعت سیمان خبر داد و به فارس گفت: دولت از تولیدکنندگان سیمان خواسته بابت تفاوت قیمت مازوت یارانه‌ای و قیمت فوب خلیج فارس 5.7 هزار تومان بابت هرلیتر مازوت به شرکت پالایش و پخش، ضمانت نامه بانکی ارائه کنند که برای تولیدکنندگان مقدور نیست.

وی افزود: قیمت فوب خلیج فارس بابت هرلیتر مازوت 6 و قیمت یارانه‌ای 300 تومان تعیین شده و طبق قانون 25 تسهیل کسب و کار، تولیدکنندگان باید هر لیتر مازوت را با قیمت گاز مصرفی یعنی حدود 119 تومان دریافت کنند اما این قانون اجرا نمی‌شود و قطع گاز کارخانه‌ها با تصمیم دولت انجام می‌ شود.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت قصد دارد در صورتی که کارخانه‌ای بیش از سهمیه‌ استفاده کرده پول آن را محاسبه و از تولیدکنندگان دریافت کند.

شیخان گفت: مدیران شرکت های سیمانی خواستار آزادسازی قیمت سیمان هستند. درحال حاضر با مصرف مازوت یارانه‌ای، هزینه هر تن سیمان با احتساب هزینه حمل، 40 هزار تومان گران‌تر از قیمت سیمان تولیدی با گاز است اما فکری برای تعدیل قیمت سیمان نمی‌شود و کارخانه‌ها یکی یکی در حال تعطیل شدن هستند.

وی افزود: برخی کارخانه‌ها از محل موجودی مازوت قبلی در حال تولید هستند و برخی نیز توانسته‌اند مقداری گاز دریافت کنند و کوره ها را گرم نگه دارند.این صنعت با چنگ و دندان تولید را نگه داشته در حالی که سهم سیمان در قیمت ساختمان کمتر از یک درصد است. عدم توجه به کارخانه‌های سیمان باعث تعطیلی آنها و الزام به واردات سیمان خواهد شد که اصلا به صرفه نیست.

شیخان اضافه کرد: پیگیری‌ تولیدکنندگان برای برگزاری جلسه با وزیر صنعت به نتیجه نرسید و قصد است معضلات با هیأت دولت و مقام معظم رهبری در میان گذاشته شود .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام