اثر مثبت و منفی چند رویداد اخیر و اوضاع غیرقابل پیش‌بینی بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان "دغدغه‌های جدید سهامداران در بازار سرمایه" اعلام کرد: سبزپوش بودن بورس در تعطیلات، واریز مبلغی از صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه، تحولات سیاسی و اجتماعی و... بخشی از اتفاقات اخیر بوده که مورد توجه فعالان قرار گرفته است.

واکنش‌ها به طرح اقدام راهبردی و تاثیر آن در بورس

بر اساس این گزارش، روز گذشته نماینده‌های مجلس با بررسی دوفوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موافقت کردند. با انتشار این خبر و بازنشر در شبکه‌های اجتماعی، فعالان بازار سرمایه در مطالبی اعلام کردند: درست در روزهایی که بورس در حال رسیدن به ثبات و سر و سامان گرفتن بود و سهامداران پس از مدت‌ها در حال تجربه روزهای سبزپوش بودند این طرح باعث می‌شود اوضاع بورس به‌هم بریزد! هرچند اقتصاد ایران غیرقابل پیش‌بینی است اما با این کار دیگر نمی‌شود هیچ چشم‌اندازی برای ساعت‌های آینده بازار داشت!

اوضاع در کانال‌های تلگرام وابسته به جناح اصولگرا متفاوت بود. به طوری که با اعلام این طرح، عده‌ای به قصد برهم زدن بازار وارد میدان می‌شوند و با افزایش قیمت ارز، طلا و سقوط شاخص بورس این موضوع را به مردم تلقین می‌کنند که چنین طرحی باعث از دست رفتن سرمایه‌ها می شود.

برخی نمایندگان مجلس ضمن حمایت از این طرح، درباره اهمیت آن در بهبود وضعیت اقتصادی مردم مطالبی منتشر کردند. حسن شجاعی نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس یکی از این نماینده‌ها بود که در دفاع از این طرح با اشاره به وادادگی غرب‌گرایان در موضوع هسته‌ای و غیرهسته‌ای در برابر آمریکا آن را عامل مخدوش شدن اقتصاد، امنیت و معیشت مردم  دانست و تصویب این طرح را اقدام راهبردی برای بهبود معیشت مردم و نجات اقتصاد و امنیت اعلام کرد.

حمایت‌ها از این طرح از سوی مجلس باعث به وجود آمدن بحث‌هایی در توییتر شد. رضا غلامی کارشناس اقتصادی در واکنش به توییت احسان خاندوزی نماینده مجلس درباره این طرح و لزوم اجرای آن برای خروج از انفعال،اعلام کرد: اجرای درست این مصوبه نیازمند مجری و  همراهی وزیر خارجه است.

اوضاع غیرقابل پیش‌بینی بورس

واریز شدن هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب بورس و صندوق تثبیت بازار سرمایه، اتفاقی بود که روز گذشته مورد توجه فعالان حوزه بورس قرار گرفت. خبری که در دقایق پایانی بازار موجب تقویت صف‌های خرید و بهتر شدن معاملات شد و واکنش مثبت فعالان بازار را در پی داشت.

علی چشمی ‌‌‌‌‌‌استادیار اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در توییتر اعلام کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۲ درصد دریافت کرد که به موقع بود. چرا که بورس صعودی است و خوب سود می‌کند! فقط حداقل صورت‌های مالی یکساله را در سایت منتشر کند که ببینیم در صندوق چه خبر است.

این اتفاق باعث شد، افراد زیادی درباره این موضوع اظهارنظر کنند. به گفته آنها سبزپوش بودن بورس طی هفته‌های گذشته و مخصوصا در تعطیلات با توجه به تجمعات اعتراضی سهامداران بورس در هفته‌های اخیر، صرفا برای کم شدن اعتراضات است. اما با اتفاقی که روز گذشته در مجلس افتاد و طرح نماینده‌های مجلس در رابطه با کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، برخی افراد آن را عامل منفی شدن بورس می‌دانستند.  تمام این مجموعه عوامل باعث می‌شود، اوضاع بورس غیرقابل پیش‌بینی باشد و حتی در روزهای آینده شاهد سرخ پوش شدن باشیم!

سه راه‌حل برای صندوق‌های دولتی

اظهارات عباس معمارنژاد معاون امور بانکی و شرکت‌های خصوصی وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه فعلا زمان عرضه دارا سوم مشخص نیست، طی روزهای اخیر مورد انتقاد فعالان این حوزه قرار گرفت و افراد تازه‌وارد به عرصه بورس هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

محور انتقادها این بود که دولت فقط می‌خواهد کسب درآمد کند و به فکر سرمایه‌گذاران و مدیریت صندوق‌ها نیست. الیاس‌ کردی فعال بازار سرمایه در توییتی ، ای‌تی‌اف‌های دولتی را یکی از بهترین روش‌های دولت برای تامین مالی معرفی و سه راه‌حل برای این صندوق‌ها پیشنهاد کرد که یکی از آنها کوتاه کردن زمان خرید و تخصیص این صندوق‌ها، درج زمانی مشخص برای تخصیص و تعیین برنامه داراها تا پایان سال بود.

راه‌هکار دوم این بود که این صندوق‌ها می‌توانند با ایجاد سبد، سرمایه مردم را حفظ و از هیجان جلوگیری کنند. در راه حل سوم به صندوق دارا یکم اشاره و آن را به علت نبود بازارگردان تجربه تلخی معرفی کرد. به نظر وی، حلقه اصلی یک صندوق قوی، بازارگردانی است و بهتر است اول صندوق دارا یکم را سروسامان داد و بعد به سراغ سایر صندوق‌ها رفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام