بیانیه شورای روابط خارجی اروپایی درباره بازگشت آمریکا به برجام + اولویت ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، اعضای ارشد شورای روابط خارجی اروپایی با صدور بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند: سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران شکست خورده و تحریم‌های بی‌سابقه بر زندگی مردم عادی تاثیر منفی گذاشته است.

ایران در واکنش به اعمال مجدد تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸، فعالیت‌های هسته ای را افزایش داده و گام‌هایی را خارج از توافق برجام برداشته است. این در حالی است که احتمالا دوره باقی‌مانده ترامپ بر مسند قدرت با اقداماتی که کار را برای بازگشت بایدن به برجام دشوار می‌کند، پر فراز و نشیب خواهد بود.

گزارش‌های اخیر بیانگر افزایش خطر تنش‌های نظامی میان ایران و آمریکا است و دولت بایدن ممکن است درحالی سکان قدرت به دست بگیرد که با تنش‌های تازه‌ای روبرو باشد. کاهش فوری تنش‌ها میان ایران و آمریکا برای ثبات خاورمیانه و احیای تعاملات دیپلماتیک در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل حیاتی است.

از این رو، نقطه آغاز باید احیای برجام باشد که در زمینه پیمان جهانی منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، توافقی حیاتی محسوب می‌شود. دولت بایدن با حمایت اروپایی‌ها می‌تواند از سیگنال‌های مثبت دولت حسن روحانی استفاده کند. طرف‌های اروپایی نیز باید از اعلام بایدن برای بازگشت به برجام استقبال کرده و آماده باشند تا با ایران در مسیر دیپلماسی گام بردارد.

لزوم در اولیت‌ قرار گرفتن گام هایی توسط اتحادیه اروپا:

۱. در هفته‌های پیش رو فرانسه، آلمان و انگلیس (تروئیکای اروپایی) باید با صدور بیانیه‌ای مشترک از دولت بایدن بخواهند تا پس از مراسم تحلیف رسما تمایل را برای بازگشت به برجام اعلام کند. همچنین از آمریکا و ایران بخواهد تا برای پایبندی متقابل توافق کنند. دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا بطور همزمان باید رایزنی‌ها را با کنگره‌ آمریکا برای بازگشت بایدن به برجام سرعت بخشند.

۲. سه کشور اروپایی همچنین باید برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام پیش از ۲۰ ژانویه پافشاری کنند. جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان مسئول هماهنگ کننده برجام باید اعضای باقی‌مانده در این توافق را تشویق کند تا از آمریکا بخواهند به برجام بازگشته و از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد حمایت کند.

۳. از اکنون تا ۲۰ ژانویه تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا باید نشست مشترک برجام را با حضور ایران در سطح مدیران سیاسی تشکیل داده تا مسیر روشنی را برای عقب برگرداندن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ترسیم کنند. اروپایی‌ها باید به ایران تاکید کنند این اقدامات عنصر مهمی برای بازگشت آمریکا به برجام در دولت بایدن است. همچنین باید از کانال‌های دیپلماتیک با ایران نسبت به هرگونه تشدید اوضاع با آمریکا هشدار دهند چراکه هرگونه تنش پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک را به شدت دشوار می‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام