درخواست شورای روابط خارجی اروپا از بایدن در احیای تعامل با ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹، کارل بیلت نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین سوئد و رئیس کنونی هیات مدیره شورای روابط خارجی اروپا، آلیستر برت معاون پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس، ولفگانگ ایشینگر مدیر کنفرانس امنیتی مونیخ و سفیر اسبق آلمان در آمریکا، ژان دیوید لویت سفیر اسبق فرانسه در آمریکا و آندرزج اولچوفسکی وزیر خارجه پیشین لهستان در بیانیه ای مشترک خواستار احیای تعامل دیپلماتیک با ایران شدند و 4 اولویت را برای اروپایی‌ها برشمردند.

بر اساس این گزارش، انتخاب جو بایدن گشایشی برای تقویت روابط فراآتلانتیک در مسائل امنیتی حساس، شامل ایران ایجاد می‌کند. با توجه به کار سختی که طی ۴ سال اخیر جهت حفظ برجام انجام شده دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا باید هم‌اکنون صراحتا از دولت آینده بایدن و ایران بخواهند به پایبندی کامل به توافق برگردند. بازیگران اروپایی باید فعالانه و به روشی هماهنگ نقشه راهی برای حمایت از این تلاش ترسیم کنند.

کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران که اثر منفی شدید بر زندگی مردم عادی ایران داشته، شکست خورده است. ایران در واکنش به اعمال مجدد تحریم ها از سال ۲۰۱۸، فعالیت‌های هسته‌ای را افزایش داده و به جدا شدن از تعهدات برجامی ادامه می‌دهد. همچنین در سراسر خاورمیانه قدرت‌نمایی نظامی کرده است. زمان باقی مانده از دولت ترامپ، شاید با توجه به اقدامات برای پیچیده کردن بازگشت بایدن به برجام، زمانی پر آشوب باشد.

طبق گزارش‌های اخیر رسانه‌ای، خطر تشدید تنش‌های نظامی بین آمریکا و ایران وجود دارد و دولت آینده بایدن ممکن است با احیای شدید خصومت‌ها مواجه شود. لذا به منظور ثبات خاورمیانه طرفین فورا باید برای کاهش تنش‌ها اقدام و تعامل دیپلماتیک در طیفی از موضوعات مختلف را احیا کنند.

این اقدام باید با جان بخشیدن به توافق برجام آغاز شود.چراکه توافقی حیاتی در موضوع عدم اشاعه سلاح های هسته ای است و سپس به مجموعه گسترده‌ای از موضوعات که بی‌ثباتی منطقه‌ای دامن می‌زنند و برای منافع اروپا زیان‌بار هستند،بپردازند.

دولت بایدن با حمایت اروپا می‌تواند از سیگنال مثبت دولت روحانی بهره ببرد که در هشت ماه پایانی قرار دارد و از هدف اعلام شده بایدن برای برگشت به برجام استقبال کرده است.

 سولانا، بیلت، برت، ایشینگر، لویت و اولچوفسکی اعلام کردند: اتحادیه اروپا و دولت‌های اروپایی باید چهار اولویت‌ را در نظر بگیرند:

۱- فرانسه، آلمان و انگلیس باید بیانیه عمومی مشترکی صادر کنند و از دولت بایدن بخواهند به محض انجام مراسم تحلیف رسما برای بازگشت به برجام اقدام کند و در بیانیه ای رسمی از آمریکا و ایران بخواهند که درباره اقدامات به منظور پایبندی دوباره طرفین به برجام و توسعه توافق موافقت کنند. اتحادیه اروپا هم باید همزمان با رجوع به کنگره آمریکا در واشینگتن از بازگشت بایدن به توافق حمایت کنند.

۲- اتحادیه اروپا باید خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام تا قبل از ۲۰ ژانویه (اول بهمن روز مراسم تحلیف ریاست جمهوری بعدی آمریکا) شوند. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان رئیس کمیسیون مشترک باید اعضای کنونی این توافق را تشویق کند که خواستار بازگشت آمریکا به برجام و اعلام حمایت مجدد از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل شوند.

کمیسیون مشترک برجام همچنین باید از واشینگتن بخواهد، معافیت‌ها در زمینه مصارف صلح آمیز هسته‌ای را که ترامپ آنها را لغو کرد در اولین فرصت ممکن، دوباره صادر کند تا بازگرداندن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عقب و نوسازی رآکتور آب سنگین اراک تسهیل شود.

۳- تا ۲۰ ژانویه اتحادیه اروپا باید نشستی در سطح مدیرکل سیاسی با ایران برگزار کنند تا به طور شفاف مسیر پیش‌روی ایران در زمینه معکوس کردن فعالیت‌های هسته‌‎ای شرح داده شود. اروپایی‌ها باید به ایران تاکید کنند که چنین اقداماتی، مولفه ضروری برای بازگشت کامل آمریکا به برجام در دولت بایدن خواهد بود.

این فرایند باید شامل گفت‌و‌گوی گسترده با ایران درباره اقدامات فنی برای بازگرداندن برنامه هسته‎ای به عقب، خطوط واقع گرایانه در خصوص کاهش تحریم‌ها در دولت بایدن و اقدامات اروپا برای حمایت از اقتصاد ایران شود. اروپا و اتحادیه اروپا باید با استفاده از کانال‌های دیپلماتیک موجود با ایران، درباره تشدید تنش با ایالات متحده هشدار دهند به ویژه در عراق که ریسک برای تنش‌ها بالا است. هرگونه تشدید تنش پیش از مراسم تحلیف بایدن به طرزی شدید تلاش‌های دیپلماتیک را پیچیده خواهد کرد.

۴- به طور موازی با در پیش گرفتن مسیر هسته‌ای،اتحادیه اروپا باید نقشه راه دیپلماتیک برای همکاری فراآتلانتیکی با دولت بایدن و طیف گسترده‌تر جامعه سیاستگذار در آمریکا برای کاستن از تنش منطقه‌ای ترسیم کنند. دولت‌های اروپایی باید پیش از مراسم تحلیف بایدن به مراودات با دیگر بازیگران منطقه و به طور ویژه اسرائیل، عربستان ، امارات ،عراق و یمن برای کاهش تنش ها شدت دهند.

این اتحادیه باید به سرعت برای مهار برنامه هسته‌ای در حال گسترش ایران اقدام کنند و از دولت آینده بایدن بخواهند از جو سیاسی متعاقب مراسم تحلیف برای تعامل فعالانه با ایران و معکوس کردن مسیر پر تنش کنونی بهره ببرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام