توصیه مقام معظم رهبری برای حل مشکلات از طریق عرضه سهام شرکت‌ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه در بحث کمک به محرومان،‌ تأمین خدمات ارزان‌قیمت در آب، برق، گاز و تلفن مطرح است به فارس گفت: در این خصوص دو کار باید انجام دهیم. یکی مربوط به بازه کوتاه مدت و مربوط به دوره گذار اخیر است که در دنیا نیز این کار انجام می‌شود و در بحث کرونا این اتفاق رخ داده است.

این در حالی است که علاوه بر بحث کرونا مشکل تحریم را داشتیم و باید کاری کنیم تا مشکلات سخت معیشتی مردم در این ایام مرتفع شود که پس از آن بتوانیم شرایط بهتری را به وجود بیاوریم. از جمله روش‌هایی که می‌توان در کوتاه مدت  به کار برد، یارانه کالاهای اساسی (برای خانوارها با رویکردهایی که در بحث تأمین منابع آن باید ببینیم) و کمک های بلاعوضی است که می‌توانیم پرداخت کنیم.

پیشنهاد طرح جدی برای آب و گاز مجانی محرومان

از دیگر کمک‌هایی که می توانیم انجام دهیم، تامین خدمات ارزان قیمت لازم در بحث آب، برق، گاز و تلفن است. به طور مثال می توانیم نرخ خدمات اقشار ضعیف را تخفیف دهیم یا در بحث الگوی مصرف سقف معافیت وزارت نیرو را افزایش دهیم تا شامل افراد بیشتری شود. در حال حاضر بسیاری از مردم نگران وضعیت سلامت هستند و اگر بیمار شدند نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند. چند میلیون نفر از جمعیت همچنان زیر پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و بقیه افراد جامعه نیز دارای حداقل های پوشش بیمه هستند. اگر بتوانیم در حوزه خدمات درمانی پوشش کاملی ایجاد کنیم، می‌تواند از جمله اقداماتی باشد که در بازه زمانی کوتاه مدت کمک کننده است.

مذاکرات اقتصاد را شرطی کرد

موضوع پیگیری مذاکرات و حل مشکلات اقتصادی از آن طریق دردی از مردم ایران دوا نخواهد کرد. نظر برخی این بود که این کار را امتحان و بررسی کنیم که فرصت را گرفت و باعث شد اقتصاد شرطی شود. بنابراین رویکرد فرمایشات رهبری که فرض را باید بر این بگذاریم که این شرایط تا صد سال دیگر هم باقی است، مکلف هستیم تلاش کنیم و اگر اراده لازم را داشته باشیم قطعا می توانیم این کار را انجام دهیم. لذا در موضوعات کوتاه‌مدت چنین نگاهی داریم.

اصلی ترین موضوعی که در بحث بلند مدت وجود دارد کنترل تورم است. منشاء بسیاری از مشکلات در اقتصاد همین تورم است که تاثیرات منفی زیادی در بخش‌های مختلف دارد و اصلی ترین روش های که سبب به وجود آمدن تورم می‌شود ناترازی در بودجه است.

مهار تورم به ناترازی بودجه وابسته است. حال باید ببینیم چه مسائلی باعث ناترازی در بودجه می‌شود. اولویت در بحث میان مدت، رساندن نرخ ارز به یک عدد منطقی است چراکه یک زمانی به مردم کمک می‌کنید و بسته معیشتی به آنها می‌دهید و یک وقتی قدرت خرید آنها را افزایش میدهد. این بدین معنا است که اگر ارزش پول ملی را افزایش دهید، قدرت خرید مردم نیز افزایش پیدا خواهد کرد و این بزرگترین کار ممکن است. مردم از دو جهت از انتظار دارند . اول کمک در کوتاه مدت و دوم افزایش قدرت خرید در میان مدت.

بنابراین این موضوع شامل آن دسته از دارایی‌های بلا استفاده دولت یا سهامی است که می‌تواند تبدیل به احسن شود که این موضوع را باید از طریق عرضه دنبال کنیم و خروجی آن این باشد که ناترازی بودجه را جبران و یا منابعی را تامین کند که در سرمایه‌گذاری‌های جدید دولت بتواند اتفاقات مثبتی را رقم بزند. مقام معظم این موضوع را تعمیم داده و گفته اند: نه تنها از دولت چنین انتظاری دارم بلکه در بخش‌های دیگری که زیر نظر دفتر هستند همین انتظار را دارم.

این بدین معنا است که از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان و مجموعه‌های اقتصادی که با دفتر رهبری هماهنگی دارند، انتظار می رود در اقتصاد سرمایه گذاری کنند و با واگذاری‌هایی که انجام می‌دهند کوچک‌سازی کنند. یعنی اگر در شرکتی 80 درصد سهام را دارند سهام را به 50 درصد رسانده و منابع را آزاد کنند و بیایند در بازار اولیه سرمایه گذاری و تشکیل پروژه دهند.

در حال حاضر که دچار مشکل در صادرات نفت هستیم. جالب است که در بحث بنزین و فراورده‌های دیگر نفت تحریم نیستیم. اینجا این بحث پیش می‌آید که چرا در چند سال خیر پالایشگاه‌های جدید نساخته‌ایم که حتی در این وضعیت تحریم کالای خود را با ارزش افزوده بیشتر بفروشیم. بنابراین انتظاری که رهبری فرمودند این است که نهادها به این شکل منابع خود را مورد استفاده قرار دهند. البته این نهادها نمی‌توانند در بحث ناترازی بودجه کمکی کنند . چرا که در بودجه سرفصلی برای آنها وجود ندارد اما می‌توانند به مردم کمک کنند کما اینکه این کار را انجام می‌دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام