تحلیل دیپلمات معروف از سه نکته مورد توجه بایدن در قبال ایران و چند اقدام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ، حسین موسویان با انتشار مطلبی با عنوان "بایدن چگونه می‌تواند از تله مخالفان برجام عبور کند"در میدل‌ایست آی اعلام کرد : محسن فخری‌زاده یکی از دانشمندان برجسته ایران ترور شد. سه مقام آمریکایی تایید کردند که این ترور توسط اسرائیل انجام شده است. چرا که چند روز قبل از این ترور، نتانیاهو، محمد بن‌سلمان و پمپئو در عربستان ملاقات محرمانه داشتند و جراید اسرائیل فاش کردند هدف این نشست انجام عملیات مخفی و تشدید فشارها و تحریم‌ها علیه ایران در چند هفته باقی‌مانده از عمر ریاست‌جمهوری ترامپ است.

قبل از برجام، اسرائیل پنج عملیات ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را انجام داد و مسعود علی‌محمدی، مصطفی احمدی‌روشن، داریوش رضایی، مجید شهریاری و رضا قشقایی را به قتل رساند و فریدون عباسی رئیس وقت سازمان انرزی اتمی ایران هم از ترور جان سالم به در برد. بعد از ترور سلیمانی، ترور فخری‌زاده شاخص‌ترین ترور بعد از برجام است. وی نه‌ تنها یک دانشمند برجسته هسته‌ای بود، بلکه ساخت کیت ایرانی تشخیص کرونا و واکسن کرونا تحت‌نظر شهید فخری‌زاده انجام شد.

جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفته در صورتی که ایران به برجام برگردد، آمریکا به برجام بازخواهد گشت تا بتواند مذاکرات بعدی با ایران را ادامه دهد. این ترور با هدف تخریب این سیاست صورت گرفت. حسن روحانی گفته اگر بایدن به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردد، حل مشکلات روابط ایران و آمریکا خیلی آسان خواهد بود. سیاست ایران بر مبنای تعهد در مقابل تعهد، عمل در مقابل عمل و تشنج‌زدایی در مقابل تشنج‌زدایی است که البته این یک فرمول واقع‌بینانه‌ است.

در عین حال رهبر ایران با اشاره به روی کار آمدن بایدن گفت: رفع تحریم از طریق مذاکره را تجربه کردیم که نتیجه نداد. وی با این اظهارات مجددا بی‌اعتمادی به مذاکره با آمریکا را نشان داد. خروج ترامپ از برجام و جنایاتی همچون ترور سلیمانی و فخری‌زاده نشان می‌دهد که برداشت رهبر عالی ایران واقع‌‌بینانه‌تر از رئیس‌جمهور است. درحالی‌که آمریکا و ایران با مشکلات عدیده داخلی برای احیای برجام مواجه هستند، سیاست بازگشت به برجام بایدن، لرزه به اندام نتانیاهو و بن‌سلمان انداخته درحدی که ملاقات بی‌سابقه‌ای با پمپئو داشته‌اند. طبیعی است این مثلث از هیچ اقدامی برای شکست سیاست بایدن در بازگشت به برجام، فروگذار نخواهند کرد. ترور فخری‌زاده با هدف بلوکه کردن سیاست بایدن در مورد ایران بود. بایدن تاکید کرده بود هدف وی در مورد بازگشت به برجام در حقیقت بازگشت به دیپلماسی است.

بایدن بازگشت به برجام را مقدمه گفت‌وگو با ایران در مورد سایر مسائل همچون توان موشکی و نقش منطقه‌ای ایران می‌داند اما وی باید به واقعیت‌های صحنه سیاسی ایران توجه داشته باشد.  سیاست بیمارگونه فشار حداکثری ترامپ، خروج از برجام و اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ روابط، موجب شد تا مردم ایران با بدترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب ۱۹۷۹ مواجه شوند. نتیجه این واقعیت این شده که مردم از جناح معتدل ایران در مورد مذاکره با آمریکا ناامید شوند. جناح اصولگرایان در انتخابات پارلمانی مارس ۲۰۲۰ به پیروزی بی‌سابقه‌ای دست یافتند به‌طوری که بیش از ۲۲۱ صندلی از ۲۹۱ صندلی پارلمان را به دست آوردند.

آغاز به کار بایدن به‌ عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا در ۲۰ ژانویه مصادف خواهد شد با آغاز مبارزات انتخابات ریاست‌جمهور جدید ایران در ژوئن ۲۰۲۱ و دولت روحانی در آگوست ۲۰۲۱ از صحنه سیاسی ایران خارج خواهد شد. بنابراین دولت روحانی در ماه‌های آخر عمر قادر به هیچ توافق بزرگی با بایدن نخواهد بود، مگر احیای برجام. در عین حال برای روحانی احیای برجام به همان اندازه مهم می باشد که برای بایدن مهم است. فراموش نکنیم که بایدن، تونی بلینکن وزیرخارجه و جیک سولیوان مشاور امنیت ملی وی نیز همه حامی برجام و در خلق آن شریک بوده‌اند.

در نهایت بایدن باید نکات کلیدی را درک کند:

1- بایدن نباید در مدت باقی‌مانده دولت روحانی، برای بازگشت به برجام شرط و پیش‌شرط تعیین کرده و به‌دنبال گسترش موضوعات مورد گفت‌وگو با ایران باشد. چنین خواسته‌ای موجب شکست پروسه احیای برجام خواهد شد. زیرا احساسات ضدآمریکایی مردم ایران به‌ویژه بعد از ترور سلیمانی و فخری‌زاده را نمی‌توان نادیده گرفت.

2-برجام باید کامل و یکپارچه اجرا شود. وقتی اجرای برجام آغاز شد، اجرای کامل آن به‌خاطر تحریم‌های اولیه آمریکا ممکن نشد و ایران نتوانست از منافع اقتصادی کامل برخوردار شود. بنابراین آمریکا باید تحریم‌های اولیه را تعلیق کند تا همه امضاکنندگان برجام بتوانند این توافق را درست و کامل اجرا کنند.

3- مسائل منطقه‌ای همچون تسلیحات متعارف و غیرمتعارف باید به‌طور منطقه‌ای، جامع و از طریق دیپلماسی چندجانبه حل شود. عربستان موشک‌های چینی با برد 5هزار کیلومتر همراه با برنامه مخفی هسته‌ای دارد. اسرائیل موشک‌های جریکو با 5هزار کیلومتر برد و با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته و علاوه بر آن صدها بمب هسته‌ای هم دارد. با وجود این، تمام فریادی‌های غربی‌ها در مورد توان موشکی ایران است که حداکثر 2هزار کیلومتر برد دارد و بمب هسته‌ای ندارد.

بنابراین بایدن باید اقداماتی برای بازگشت به برجام، لغو تحریم علیه مقام رهبری ایران و لغو دستور ترامپ در مورد تعیین سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی انجام دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام