صندوق توسعه ملی سهمی از پول‌ بلوکه شده ندارد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اکبر سهیلی‌پور در مورد سهم صندوق توسعه ملی از پول‌های بلوکه‌شده،‌ به فارس گفت: پول‌هایی که خارج از کشور وجود دارد، به غیر از پول‌های نفت فروخته شده به هند، سهم ریال دولت و سهم صندوق توسعه ملی آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه پول نفت به حساب‌های داخلی یا خارجی بانک مرکزی واریز می‌شود، گفت: پول‌هایی که به حساب خارجی بانک مرکزی می‌رفته، با توجه به عدم نقل و انتقال آن و نیاز دولت، سهم صندوق توسعه ملی و دولت در داخل پرداخت شده است.

عضو ناظر صندوق توسعه ملی تأکید کرد: این صندوق از پول‌های بلوکه‌شده سهمی ندارد و دولت نیز سهم خود را به صورت ریال در داخل دریافت کرده است.

سهیلی‌پور در مورد جدا شدن حساب صندوق توسعه ملی از بانک مرکزی، بیان داشت: حساب‌ها کاملاً مجزا و مشخص است، اما اختلاف نظر روی چگونگی مجوز برای برداشت‌ از حساب صندوق بود که باید مجوز از طریق مسئولان صندوق به بانک مرکزی داده شده و نه اینکه مستقیم مجوز برداشت از سوی دولت یا هر دستگاهی به بانک‌ مرکزی ارائه شود. اکنون این موضوع حل شده و اجازه مجوز برداشت از حساب صندوق توسط مسئولان آن خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که دستگاه‌های اجرایی طبق قانون رفع موانع تولید، باید حسابرسی شوند، گفت: در این قانون حسابرسی بدهی‌های گفته‌شده و خزانه برای دارایی‌ها و بدهی‌ها بخشی مدیریتی ایجاد کرده است. اکنون واحد ایجاد شده اطلاعات دستگاه‌های اجرایی را احصاء کرده و پس از آن اطلاعات در اختیار سازمان برای حسابرسی قرار می‌گیرد، اما هنوز کار شروع نشده است.

سهیلی‌پور در پاسخ به این سؤال کل بدهی دولت چه میزان است، بیان داشت:‌ هنوز عدد دقیق مشخص نیست و کسی رقم آن را ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته شده دولت برای هدفمندی یارانه‌ها از بانک مرکزی تنخواه دریافت می‌کند، بیان داشت: برای اینکه دولت یارانه را به‌ موقع پرداخت کند، این تنخواه گرفته می‌شود و پس از آن درآمدها جایگزین خواهد شد، اکنون اطلاعی از رقم این تنخواه ندارم، چون رابطه خزانه و بانک مرکزی است.

سهیلی‌پور افزود: گاهی با تأخیر 6 ماهه و گاهی به سرعت پول تنخواه پس داده می‌شود، زیرا درآمدهای هدفمندی دیر وصول شده، به همین علت جایگزین می‌شود.

انتهای پیام