قرار گیری شاخص در محدوده مقاومتی +ریسک آغاز فعالیت رقبا برای بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز ، شاخص کل با کاهش 0.18 درصدی به سطح یک میلیون و 470 هزار واحد رسید.

دیروز شاهد بازگشایی نماد "پالایش" با رشد 19 درصدی بودیم که در نهایت افزایش عرضه ها در کمتر از نیم ساعت رقم خورد و دور از ذهن نبود در معاملات امروز نیز فشار فروش در این نماد افزایش یابد که جو روانی حاکم بر معاملات این صندوق بر روی نمادهای گروه پالایشی تاثیر گذاشت.

شاخص کل در یک محدوده مقاومتی قرار دارد و به احتمال زیاد در این محدوده حجم عرضه‌ها افزایش خواهد یافت. از طرفی تعطیلات دو هفته‌ای کنترل بیماری کرونا  تا روز جمعه به پایان می رسد و در صورتی که فعالیت بازارهای رقیب از سر گرفته شود با توجه به تحرکات دو روز گذشته در نرخ ارز و طلا این احتمال می رود بخشی از توجهاتی که این دو هفته معطوف به بازار سرمایه بود به دیگر بازارها جلب شود.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 2683 واحدی به کانال یک میلیون و 470 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 3296 واحدی به کانال 423 هزار و 182 واحد رسیدند.  نماد‌های " تاپیکو و اخابر" بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای " وبملت و کگل" بیشترین تاثیر منفی  را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس 15.8 و 15.4 هزار میلیارد تومان بود که بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان از معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق مرابحه عام دولت بود.  بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " شستا" به مبلغ  771  میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت ، وتجارت " به ترتیب با قیمت های منفی 3.49،  3.12 و 2.74 درصد به کار پایان دادند.  در گروه فلزات اساسی در غیاب "فملی" ، معاملات " فولاد " با قیمت منفی 0.69 درصد به پایان رسید. نمادهای گروه  پالایشگاهی  همچون " شتران، شپنا و شبندر " با توجه به معاملات صندوق "پالایش" با فشار فروش همراه شدند. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو " در غیاب "خساپا" با قیمت منفی  2.21 درصد به کار پایان داد.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندکی همراه بود. مس در محدوده قابل توجه 7682 دلار، روی به 2785 دلار و هر انس طلا به 1815 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 47.23 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 44.3 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 26 هزار و 200 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 25 هزار و 620 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 12 میلیون تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: مقام معظم رهبری در جلسه ای فرمودند از طریق عرضه مالکیت سهام شرکت‌ها برای حل مشکلات اقدام شود.

رییس جمهور در جلسه هیات دولت اعلام کرد: در سال آینده نفت بیشتری می فروشیم اما بودجه 1400 به نفت متکی نیست. سال آینده شرکت‌های دولتی بیشتری بورسی می شوند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ جمع منابع ۲.۴ هزار هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مجلس پیشنهاد اعطای تنفس خوراک به پتروشیمی های زنجیره پروپیلن را به دلیل توسعه نامتوزان صنعت و کمبود مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین‌دستی در دستور کار قرار داد.

طبق مصوبه مجلس ، دولت باید در صورت عدم اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی طرف های معاهده هسته ای، ظرف یک ماه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل گفت: این شورا ۲۲ ماه جاری میلادی (۲ دی ماه) نشستی را درباره توافق هسته‌ای با ایران برگزار خواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام