عوامل بازگشت مجدد منابع به بورس + پیش بینی روند بازار تا پایان سال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا رسولی با انتشار مطلبی با عنوان "بارقه‌های امید در بورس تهران" در روزنامه شرق اعلام کرد: بعد از سقوط شاخص بورس در مرداد سال جاری، بسیاری از فعالان بازار سرمایه ریشه اولیه التهاب و میل فروش در بازار را ناشی از نگرانی از افزایش نرخ سود بانکی و بین‌بانکی دانستند.

آنچه بر آتش بی‌ثباتی افزود، شائبه‌های گاه‌و‌بیگاه و تصمیم‌های غیرمنتظره بانک مرکزی مبنی‌بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی بود. به عبارت دیگر سیاست پولی و بانکی در جهت تشدید بی‌ثباتی عمل کرد و این‌گونه بود که هیجان عجیبی در بازار سهام ایجاد شد.

در‌حال‌حاضر طرح افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تکذیب و تکلیف بورس از این بابت روشن شده است. از چالش‌های اولیه دیگر بورس که فشار فروش مضاعف را در بازار ایجاد کرد و کمر بازار سرمایه را شکست، موضوع آزادسازی سهام عدالت بود.

سهام عدالت با یک تصمیم غیرکارشناسی بصورت مستقیم در بازار عرضه و قابل فروش شد اما مقرر شده سهام عدالت در بازار عادی عرضه نشود و در نماد دوم و بصورت بلوکی به سرمایه‌گذاران حقوقی فروخته شود. با روشن‌شدن تکلیف نرخ سپرده‌های بانکی، نحوه عرضه سهام عدالت و واریز هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، امیدها برای تداوم روند صعودی این روزهای بازار سرمایه افزایش یافته است.

در کنار این موارد، رکود و نبود کسب‌و‌کار درآمدزا، افزایش درخور توجه ارزش معاملات و حجم داد‌ و‌ ستدها، جذابیت قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها و خنثی‌شدن انتظارات تورمی در بازارهای رقیب ازجمله مهم‌ترین عوامل بازگشت مجدد منابع به بازار سرمایه و سبز‌شدن شاخص‌ها است و مؤید این موضوع تمایل اشخاص حقیقی فعال در این بازار به خرید سهام در روزهای اخیر بوده است.

پیش‌بینی می‌شود بازار مثبتی را البته با یک شیب ملایم تا پایان سال داشته باشیم. بورس که به‌شدت اعتماد مردم و سهام‌داران را خدشه‌دار کرده بود در تلاش برای بهبود اعتمادها است. امید می رود با روند صعودی این روزهای بازار سرمایه، مسئولان کمی تدبیر کنند و از اتخاذ تصمیمات هیجانی و خلق‌الساعه و نسخه‌های آزمایشی بپرهیزند و اجازه دهند عرضه و تقاضا مسیر بازار را مشخص کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام