طرح مشکلات سیمانی ها با هیات دولت و رهبری / هشدار تعطیلی و واردات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالرضا شیخان با بیان اینکه پیگیری‌ تولیدکنندگان سیمان برای برگزاری جلسه با وزیر صنعت به نتیجه نرسیده به فارس گفت: از تولیدکنندگان سیمان خواسته‌شده بابت تفاوت قیمت مازوت یارانه‌ای و قیمت فوب خلیج‌فارس به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ضمانت‌نامه بانکی ارائه کنند که این اقدام برای تولیدکنندگان مقدور نیست. قصد داریم این مسائل را با هیات دولت و رهبری در میان بگذاریم.

وی افزود: قیمت فوب خلیج‌فارس بابت هر لیتر مازوت 6 هزار تومان و قیمت یارانه‌ای 300 تومان تعیین‌شده است. طبق قانون 25 تسهیل کسب‌وکار، تولید کنندگان سیمان باید هر لیتر مازوت را باقیمت گاز مصرفی یعنی 119 تومان دریافت کنند اما این قانون اجرا نمی‌شود و قطع گاز کارخانه‌ها با تصمیم دولت صورت می‌گیرد.

این فعال صنعت سیمان ادامه داد: تولیدکنندگان سیمان هرسال با سرد شدن هوا بجای گاز از مازوت یارانه‌ای استفاده می‌کردند که سال جاری مشکلاتی در این زمینه برای کارخانه‌ها ایجادشده به‌طوری‌که به تولیدکنندگان اعلام‌شده در صورت استفاده از مازوت باقیمت یارانه‌ای 300 تومان باید به‌اندازه تفاوت قیمت مازوت یارانه‌ای و قیمت فوب خلیج‌فارس یعنی 5700 تومان بابت هر لیتر مازوت ضمانت‌نامه بانکی ارائه کنند.

شیخان توضیح داد: اگر کارخانه‌ای یک‌میلیون لیتر مازوت نیاز داشته باشد باید حدود 10 تا 15 میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی ارائه دهد که برای کارخانه‌ها مقدور نیست. دولت قصد دارد اگر کارخانه‌ای بیش از سهمیه‌، مازاد استفاده کرده پول آن را محاسبه و از تولیدکنندگان دریافت کند. مخازن مازوت کارخانه‌ها براساس مصوبه دولت ایجاد شده و طبق مصوبه دولت، تولیدکنندگان باید از مازوت یارانه‌ای به‌جای گاز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مدیران شرکت‌های سیمانی خواستار آزادسازی قیمت سیمان هستند، عنوان کرد: با مصرف مازوت یارانه‌ای، هزینه هر تن سیمان با احتساب هزینه حمل، 40 هزار تومان گران‌تر از قیمت سیمان تولیدی با گاز است. فکری برای تعدیل قیمت سیمان نمی‌شود و کارخانه‌ها یکی‌یکی در حال تعطیل شدن هستند. برخی کارخانه‌ها از محل موجودی مازوت قبلی در حال تولید هستند و برخی نیز توانسته‌اند مقداری گاز دریافت کنند و کوره‌ها را گرم نگه‌دارند.

شیخان اضافه کرد: سهم سیمان در قیمت ساختمان کمتر از یک درصد است در حالی که عدم توجه به کارخانه‌های سیمان باعث تعطیلی آنها و الزام به واردات سیمان خواهد شد که اصلا به‌صرفه نیست. مشخص نیست صنعت سیمان به چه دلیلی سرکوب می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام