ذوب آهن با تولید محصول جدید در میان چهار شرکت جهان قرار گرفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، منصور یزدی زاده مدیر عامل ذوب آهن گفت: تولید ریل زبانه سوزن که مصارف گسترده ای در صنعت ریلی دارد پس از تولید ریل های درون و برون شهری در دستور کار قرار گرفت و طراحی و ساخت غلتک ها، سه ماه طول کشید که توسط کارشناسان این شرکت با کار شبانه روزی با توجه به نیاز انجام شد.

وی افزود: هیچ محدودیتی در تولید ریل نداریم و برای صادرات آن هم برنامه ریزی کردیم. تولید این محصول سخت تر از تولید ریل های دیگر است و چون هیچ محور تقارنی ندارد، تولید آن پیچیدگی ها و حساسیت های خاصی دارد .کارهای تکمیلی بر روی ریل زبانه سوزن در شرکت دیگری انجام می شود و در نهایت سوزن ریل ملی در خطوط مورد استفاده قرار می گیرد.

یزدی زاده با اشاره به تولید این ریل در 13 متر، ادامه داد: ریل سوزن بصورت عمده جهت تغییر مسیر قطار استفاده می شود و تاکنون متکی به واردات بود . لذا تولید آن موفقیت بزرگ داخلی است و توسعه حمل و نقل ریلی را تسهیل می کند.

مهرداد تولاییان معاون بهره برداری ذوب آهن نیز در این خصوص گفت: طراحی این محصول توسط کارشناسان انجام شده و با توجه به تجربیاتی که در این زمینه داریم در طراحی و تولید این محصولات جدید هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: دستگاه سوزن به مجموعه ای از ریل های خاص زبانه های سوزن، صفحات اتصال، قطعات ریخته گری یا فورج شده، انواع تراورس ها و ... اطلاق می شود که در خطوط و ایستگاه های راه آهن به منظور تعویض مسیر قطار مورد استفاده قرار می گیرد و امکان تغییر از یک مسیر به  مسیر دیگر را در تقاطع ها فراهم می سازد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سوزن یک وسیله مهم و حیاتی در صنعت ریل است، ادامه داد: ریل سوزن در بین اجزای مختلف سوزن از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر قسمت ها برخوردار است به نحوی که استفاده از ریل سوزن استاندارد در عملکرد صحیح سوزن و جلوگیری از بروز حوادث ریلی بسیار موثر است.

تولاییان با اشاره به اینکه تولید سوزن ریل 60E1A1 دارای پیچیدگی های خاص در طراحی و تولید است، عنوان کرد: این محصول برای سال های طولانی از خارج تامین می شد که علاوه بر ارزبری زیاد موجب وابستگی به کشورهای دیگر نیز شده بود و تولید این محصول نه تنها مانع خروج ارز می شود بلکه در صورت صادرات، ارز آوری نیز خواهد داشت.

وی ریخته گری فولاد این محصول را نیز مهم دانست و گفت: پس از طراحی محصول، تامین قطعات مورد نیاز و آماده سازی خطوط تولید، فولاد ریل سوزن ریخته گری شده و تولید آزمایشی این پروفیل انجام و پس از حصول موفقیت آمیز کلیه متغیرهای مورد نظر، تولید ریل سوزن 60E1A1 بطور انبوه نیز انجام شد. تولید این محصول استراتژیک با توجه به دانش فنی و تجربه نیروهای بخش های فولادسازی و نورد ذوب آهن و در انطباق با الزامات استانداردهای ذیربط صورت گرفت.

محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن هم گفت: صفر تا صد این ریل در داخل طراحی شد و تولید آن نسبت به ریل، چند برابر سخت تر بود. بعد از طراحی ، رفع اشکالات انجام شد و سپس به پروفیل رسیدیم و بعد از آن پروفیل معمولی و تولید انبوه حاصل شد. مصرف ریل زبانه سوزن در داخل حدود 2 هزار تن است که البته همین مقدار هم جهت تعویض سوزن های قدیمی مورد نیاز است .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام