عوامل موثر بر نوسان شاخص + پیش بینی روند معاملات بورس تا پایان سال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سلمان نصیرزاده با اشاره به افت شاخص بورس در معاملات دیروز بازار سهام به ایرنا گفت: مجموعه عوامل بنیادی و روانی بر بازار حاکم است که از ابهام‌های منفی تزریق شده به بازار نشات گرفته است.

وی افزود: به لحاظ بنیادی همان عاملی که باعث شد شاخص بورس در دو سال اخیر تا کانال دو میلیون واحد رشد کند در روند اصلاحی بازار تاثیرگذار بود. بیشتر این موضوع ناشی از انتظارات تورمی و نرخ ارز بود و منجر به افزایش قیمت سهام شد. اکنون نقطه مقابل این مسایل ایجاد شده و بازار انتظار کاهش سرعت نرخ تورم را دارد و نگران است نرخ دلار بیش از اینها کاهش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس در طول سال‌های فعالیت تورم محور بوده، ادامه داد: با توجه به اینکه سهام شرکت‌های جدید به بورس ورود کردند اما رشد این بازار نشات گرفته از تورم بود هر زمان تورم با جهش همراه شده، بورس با سرعت زیادی در مسیر افزایشی قرار گرفت اکنون هم بازار با نقطه مقابل این فضا روبرو شده است. وجود برخی از تصمیم‌گیری‌ها در مورد قیمت‌گذاری‌ها در بازار در کنار انتظارات تورمی باعث ایجاد نوسان در معاملات بورس و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شده است.

نصیرزاده عنوان کرد: اکنون در بازار با دو نوع تورم جهانی و داخلی روبرو هستیم در بازارهای جهانی به دلیل متورم بودن قیمت‌ها، قیمت‌های جهانی رو به افزایش است. با توجه به قیمت‌های جهانی روند بازار می‌توانست بهتر از اینها باشد و از فضا منتفع شود اما اکنون موضوع انتظارات تورمی و تغییر فضا در بحث تورم داخلی است. به محض اینکه بازار وارد مسیر تعادلی می شود برخی از تصمیم‌گیری‌ها بازار را از مسیر خارج و وارد مدار نزولی می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ریسک‌های آینده بازار، موضوع آزادسازی سهام عدالت است که سازوکار آن همچنان برای فعالان این بازار مبهم است. با توجه به چنین عواملی می‌توان اعلام کرد بازار برای میان‌مدت با تغییر روند از صعودی به نزولی وارد فضای اصلاحی شده است. از دید میان‌مدت می‌توان آن را اصلاح تلقی کرد اما در کوتاه مدت بازار به دلایلی مانند انتشار گزارش‌های فصلی، فصل مجامع و تحولات بازار جهانی در تلاش برای تغییر روند است و ممکن است بصورت موقتی دوباره به مسیر صعودی بازگردد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکنون نرخ دلار در محدوده ٢٥ هزار تومان قرار دارد و این بازار دارای دو نگاه است، گفت: نگاه خوشبینانه بدین صورت است که دلار اکنون در کف قیمتی قرار دارد و در حال آماده‌سازی برای رشد دوباره است. اگر این اتفاق رخ دهد روزهای خوبی پیش‌روی بازار سرمایه قرار خواهد گرفت. نگاه دیگر این است که دلار در حال سقف‌سازی در این قیمت است و با گشایش‌های سیاسی از هیجان نرخ ارز تخلیه می‌شود و ممکن است نرخ دلار تا محدوده ٢٠ هزار تومان کاهش یابد که این موضوع به نوبه خود بر روند نزولی بازار تاثیرگذار خواهد بود.

نصیرزاده ادامه داد: از الان به بعد باید حداقل‌ها را در بازار سرمایه لحاظ کنیم که این امر باعث کنترل ریسک و ایجاد ثبات در بازار می‌شود و از این طریق می‌توان با تمرکز بیشتری سرمایه‌گذاری کنیم. اکنون بازار دارای ابهام منفی برای احتمال ایجاد گشایش‌ها، کاهش نرخ دلار و کاهش سرعت نرخ تورم است که این امر باعث ایجاد فضای رکودی شده است. در صورت ایحاد ثبات نسبی در قیمت دلار و نرخ تورم، بازار سرمایه از باقی بازارها پیشی می‌گیرد و بازدهی بهتری را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد.

وی درخصوص پیش بینی روند معاملات بورس گفت: ظرفیت و امیدواری پیش‌روی فعالان بازار ناشی از انتظار انتشار گزارش‌های مثبت ٩ ماه شرکت‌ها است که این موضوع می‌تواند به عنوان یک محرک و سرعت‌گیر افت در بازار قلمداد شود اما سهامداران نباید انتظار رشدهای غافلگیرکننده را داشته باشند در عین حال با این محرک در مقطع کنونی  انتظار افت های سنگین را هم نمی‌توان داشت. با توجه به کم عمق شدن بازار سرمایه فروشنده زیاد است اما تا پایان سال به دلیل وجود فضاهای مناسب جهانی و احتمال ثبات قیمت ارز، روزهای کم هیجانی را در این بازار خواهیم بود و شاخص بورس در مسیر صعودی با شیبی ملایم قرار می‌گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام