ایران قصد خروج از NPT را ندارد / توقف بازرسی ها با عدم لغو تحریم ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره احتمال خروج ایران از برجام به خانه ملت گفت: بازرسی‌ آژانس انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران در سه سطح پادمان و توافق ، اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی‌های اختصاصی آژانس است.

وی افزود: در مرحله اول بازرسی‌ها در قالب NPT انجام می‌ شود و اعضا آن را می‌پذیرند از قبل تعیین می‌شود و اعلام می‌کنند در چه زمانی و چه مکانی بازدید انجام شود و در صورت توافق کشور عضو،این کار انجام خواهد شد. بازرسی‌های مبتنی بر پروتکل الحاقی، سرزده و بدون برنامه‌ریزی قبلی از هر مکانی انجام می شود .

این نماینده مجلس ادامه داد: طبق مصوبه اخیر مجلس اگر طرف‌ اروپایی به تعهدات عمل نکرد، دلیلی ندارد ایران تعهدات برجامی و بازرسی‌های سرزده و فراگیر را بپذیرد . چون غربی‌ها عادت دارند هر تعهدی را به دیگران تحمیل کنند و توقع داشته باشند بی چون و چرا عملیاتی شود. لذا نمی‌توانند منفعتی یکجانبه در نظر بگیرند.زیرا خلاف اصول دیپلماتیک است.

رحیمی جهان آبادی افزود: به همان میزانی که در برجام حقوق ایران را در تولید سانترفیوژ و ... محدود کردیم، انتظار می‌رفت طرف‌های غربی هم گشایش‌هایی ایجاد کنند که نه تنها انجام نشد بلکه تحریم‌ها تشدید شد.لذا در حال لغو تعهدات داوطلبانه‌ هستیم.

وی افزود: ایران قصد خروج از ان پی تی را ندارد. چرا که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم اما ای کاش به همان میزان که نسبت به ایران سخت‌گیری می‌کنند این استاندارد دوگانه را برای اسرائیل هم اجرا می‌کردند که هیچ نوع بازرسی را نمی پذیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام