تولید روزانه سایپا ۱۲ درصد بیشتر شد / جهش تجاری‌سازی محصولات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بررسی آمارهای تولید سایپا حاکی از افزایش 12 درصدی تولید روزانه است. این خودروساز در 213 روز کاری سال گذشته موفق به تولید 331.8 دستگاه خودرو شد و این در حالی است که تنها در 191 روز کاری سال جاری 333.9 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که 2103 دستگاه بیش از کل تولید سال گذشته است.

مقایسه میانگین تولید روزانه نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص نشان می‌دهد در سال 98 بطور متوسط در هر روز 1558 دستگاه تولید داشتند اما در سال 99 این رقم میانگین به 1748 دستگاه با افزایش 12 درصدی رسیده است.

مقایسه وضعیت تولید در خانواده سه پلت‌فرم Q200 (خانواده کوییک)، S200 (خانواده ساینا) و X200 (خانواده تیبا) نشان‌ می دهد مجموع تولید این خودروها در سال گذشته 136.7 هزار دستگاه بوده است. اما در 9 ماهه سال جاری 224.8 هزار دستگاه از انواع این خودروها تولید شده که جهش 64 درصدی یا 88 هزار و 136 دستگاهی را در تولید نشان می‌دهد.

همچنین میزان تجاری‌سازی محصولات این سه خانواده خودرویی در سال گذشته 141.5 هزار دستگاه بوده که با جهش 43 درصدی به 202.7 هزار دستگاه رسیده است.

صعود در بخش تکمیل‌کاری

در سال گذشته میزان تکمیل‌کاری خودروهای سایپا 149.7 هزار دستگاه بود که با جهش 12 درصدی در 9 ماهه سال جاری به 167.5 هزار دستگاه رسیده است.

شکست پروژه تحریم صنعت خودرو ایران

جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا پیش از این با اشاره به بیانات اخیر رهبری درخصوص جهش تولید خودرو گفته بود: فرامین رهبری در زمینه رشد تولید خودرو را با تکیه بر توان قطعه‌سازان داخلی محقق خواهیم کرد. در دو سال گذشته گروه سایپا با تکیه بر ظرفیت‌های موجود داخل و شناسایی توان شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان داخلی توانسته ضمن ارتقای کیفیت و معرفی محصولات جدید، رونق تولید را رقم بزند. با تکیه بر توان موجود و بی‌نیاز از شرکای بدعهد خارجی، دشمن را در دستیابی به اهداف تحریم ناکام گذاشته و محصولات جدیدی را برپایه مگاپلت‌فرم ملی سایپا (اس‌پی100) به بازار عرضه کردیم.

صرف‌نظر کردن از سهم ۵۰ درصدی پراید

جواد سلیمانی گفت: «ام مهم دیگر توقف تولید پراید و حذف این محصول پرتیراژ از سبد محصولات سایپا بود که با توجه به ظرفیت ۵۰ درصدی آن از کل ظرفیت تولید سایپا یک خلأ بسیار بزرگ محسوب می‌شد اما سایپا با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری قطعه‌سازان این خلأ جدی را پر کرد و توانست در سال جهش تولید به ارتقای کیفیت هم توجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه راهبرد سایپا توسعه همکاری با صنایع دفاعی و شرکت‌‌های دانش‌بنیان در حوزه داخلی‌سازی قطعات است، تصریح کرد: بیش ‌از ۸۰ قطعه از محصولات را با همکاری وزارت دفاع، نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش در دست ساخت و بومی‌سازی داریم و پیشتر نیز بخش زیادی از قطعات مورد نیاز را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌های ایرانی داخلی‌سازی کرده‌ایم.

سلیمانی جهش تولید با ادامه استفاده از ظرفیت‌های موجود و همگام با جهش فناوری را هدف سال جاری سایپا عنوان کرد و گفت: توسعه همکاری با همه قطعه‌سازان داخلی به‌ویژه نیروهای مسلح و شرکت‌های دانش بنیان را با قدرت پیش می‌بریم. برنامه‌های جدیدی در زمینه ساخت قطعات بسیار پیشرفته خودرویی با تکیه بر توان داخلی به اجرا درآورده‌ایم که جزییات آن‌ را در آینده اعلام خواهیم کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام