بهترین استراتژی در شرایط فعلی بورس برای سهامداران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: معاملات امروز در حالی به پایان رسید که شاخص کل با کاهش 2.45 درصدی به سطح یک میلیون و 229  هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 1.82 درصدی به 454  هزار و 785  واحد رسید.

نوسان منفی شاخص کل در حالی ادامه دارد که هر روز اعتماد سهامداران به بازار بیشتر از بین می رود و تصمیمات کارشناسی نشده نیز بیشتر می شود. نمونه آن سهامدارانی هستند که صندوق پالایش یکم را با تخفیف 20 درصدی خریداری کردند و اکنون به زیان 39 درصدی رسیده‌اند. این گروه از فعالان به سختی می توانند به بهبود شرایط بنیادی دلخوش باشند.  به عبارتی بازار در شرایطی به سر می برد که برای ریزش به کوچک‌ترین بهانه و برای صعود به دلایل قوی‌تری نیاز دار و حتی اخبار مثبت همچون تصویب کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار هم کمکی به بهبود بازار نکرده است.

در این شرایط که سهامداران نمی توانند چشم انداز روشنی از آینده اقتصادی ترسیم کنند و ریسک های اقتصادی و غیراقتصادی متعدد باعث شده مسیر صعودی بورس صعب العبور باشد، بهترین گزینه دوری از اتخاذ استراتژی های هیجانی و پرهیز از خرید و فروش‌های احساسی است.

در پایان معاملات امروز نمادهای" فارس، فملی، فولاد" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. این اتفاق در حالی رقم خورد که تعدادی از صفوف فروش در میانه های بازار در حال برچیده شدن بود لکن با اشاره رئیس جمهور مبنی بر وعده دلار 15 هزارتومانی مجددا فشار فروش ها افزایش یافت. ارزش معاملات امروز  بورس و فرابورس 10.2 و 4.9 هزار میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وتجارت، وبملت " به ترتیب با قیمت های منفی 5 ،4.58 و 4.13 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی " با قیمت های منفی 4.07 و 4.28 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه  پالایشی  همچون" شتران، شپنا، شبندر " پر عرضه ظاهر شدند. در گروه خودرویی نمادهای"خودرو ،خساپا" روز پر عرضه ای را تجربه کردند  و با قیمت های منفی 3.42 و 1.87 درصد به کار پایان دادند. 

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک همراه شدند. مس در محدوده 7968 دلار ،روی به 2776 دلار  و هر انس طلا به 1857 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 56.88 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 53.47 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 24 هزار و 890 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 24 هزار و 700  تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 25 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس از بررسی موضوع قیمت‌گذاری فولاد در سه شنبه آینده خبر داد و گفت: فساد، وزارت صنعت را به سمت چنین تصمیمی هدایت کرده و ثمری جز زیان سهامدار و جابجایی منافع عده‌ای خاص ندارد.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه ایران قصد خروج از NPT را ندارد، گفت: درصورت عدم لغو تحریم ها ، تعهدات داوطلبانه پروتکل الحاقی مبتنی بر بازرسی‌های سرزده آژانس متوقف خواهد شد.

شستا از تجدید ارزیابی در زیرمجموعه ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد.

بهروزی معاون اداره کل اقتصاد خراسان جنوبی گفت: اولین سود سهام شرکت‌های استانی عدالت تا دهه فجر و یا حداکثر تا پایان سال واریز می‌شود.

پس از مصوبه اخیر مجلس در خصوص طرح تحقیق و تفحص از عملکرد خودروسازان و عرضه همه محصولات در بورس کالا طی جلسه دیروز کمیسیون صنایع مجلس، اعضای  15 نفره کمیته تحقیق و تفحص انتخاب شدند.

همزمان با افزایش انتقادات به مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش نرخ تسعیر به ۱۷۵۰۰ تومان، اظهاراتی از سوی برخی اعضای این کمیسیون مطرح می‌شود که بیانگر احتمال تجدید نظر روی این نرخ است.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد: سئول و تهران توافق کرده اند برای حل مسئله دارایی های مسدود شده ایران و آزاد نفتکش کره ای به مذاکرات ادامه دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام