پیش بینی این هفته بورس و گروه های بزرگ و کوچک + یک احتمال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آخرین روزهای دی ماه ، بورس درحالی با شاخص 1.299 میلیون واحدی شروع می شود که کارگزاری آبان درباره شرایط روزهای قبل و آینده اعلام کرد: بازار در هفته گذشته با ادامه افت همراه شد که عمده ترین دلیل آن ترس از افت دلار پس از برخی اظهارات ( مسئولان مخصوصا" رئیس جمهور) بود. توقف رشد در قیمت های جهانی و افت محدود دلار و البته فروش گسترده اوراق در بازار بدهی و فروش مرسوم حقوقی ها در این مقطع از سال از دیگر دلایل ریزش بازار بودند.

در بازارهای جهانی هم ، شاخص دلار رشد کرد که با نزدیک شدن به آغاز به کار دولت دمکرات آمریکا و احتمال کاهش هرج و مرج اقتصادی سیاسی در ، تقویت این رکن مهم اقتصادی شدت بیشتری گرفته و همین موضوع، رشد بازارهای کالایی را متوقف کرده است. به نظر می رسد نمی توان انتظار رشد قوی در شاخص دلار با توجه به وضعیت شیوع بیماری آمریکا و البته برنامه های محرک اقتصادی را داشت.

اما در بازار ارز ، اظهارات متعدد در رابطه با تمایل به افت قیمت ها به همراه نزدیکی به به پایان کار ترامپ، توانسته موج ضعیف نزولی ایجاد کند. باید توجه داشت صرف اظهار نظر و اعلام قیمت در رابطه با نرخ ارز فاصله زیادی با توانایی در دست یابی به آن خواهد داشت و مهیا کردن وضعیت بنیادی جهت دسترسی به این نرخ ها امری است که با تردید جدی روبرو است.

به نظر می رسد در این مقطع ، تصمیم گیرندگان بازار ارز نه تمایل و نه توانایی ایجاد چینین شرایطی را دارند و صرف اظهار نظرها به منظور مهیا کردن جو نزولی در بازار ارز بوده که می تواند در هفته پیش رو نیز ادامه داشته باشد و در میان مدت ، بستگی زیادی هم به تصمیمات کلان اقتصادی و شرایط سیاسی دارد .

پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز نیز اشتباهی مهلک و البته تکراری است که دانسته یا ندانسته، موجب بر باد رفتن منابع اقتصادی ارزشمند خواهد شد. موضوعی که بارها در اقتصاد تجربه شده و همچنان نیز تمایل به اجرای آن دیده می شود.

بازار سهام اما شاهد افت ارز محورها بود و برخی نمادهای بزرگ بعضا کف قبلی در روند اصلاحی قبلی را از دست داده اند. نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش های 9 ماهه ، خبر خوبی برای این گروه ها است و بازار سهام که که پس از رشدی غیرمتعارف به اصلاح وارد شده بود، درگیر هیجانات منفی غیر منطقی است. البته این موضوعی اجتناب ناپذیر در بازارهای مالی است و در بورس نیز با اظهارات و اقدامات غیرکارشناسانه شدت بیشتری در هر دو طرف دارد.

در گروه های کوچک که با افت بزرگان ، بازار مجالی برای جذب نقدینگی پر ریسک دارد شاهد رشدهای نا متعارف در برخی از نمادها هستیم و فعالان باید به ریسک سرمایه گذاری در این نمادها توجه دو چندانی داشته باشند. به نظر می رسد این هفته نیز در این گروه ها شانس زیادی برای نوسانات مثبت مقطعی وجود داشته باشد.

به صورت کلی بازار در نزدیکی کف های قبلی قرار گرفته و با روند موجود، احتمال از دست رفتن این سطوح نیز وجود دارد و باید توجه داشت در سطح فعلی متغیرهای اساسی انتظار سقوط در سهام بزرگ بازار چندان منطقی نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام