ورود املاک شهرداری ها به بورس اقدام موثری برای حذف شیوه‌های سنتی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید میرمعینی درخصوص عرضه املاک نهادهای دولت و شهرداری ها در بورس کالا به مهر گفت: چند نهاد از جمله شرکت عمران پردیس، بانک اقتصاد نوین و وزارت دفاع‌ با عرضه املاک و زمین مازاد در بورس کالا، آغازگر راهی شده‌اند تا دیگر بانک ها و نهادها نیز از این شیوه برای فروش املاک استفاده کنند.

وی افزود: بورس کالا سازمان قاعده‌مندی است که در قیاس با شیوه معمول برگزاری مزایده‌ها، شفافیت بیشتر و سازوکار کارآمدتری دارد. بر این اساس می‌تواند مرجع مناسبی برای کشف قیمت املاک باشد و باعث توسعه بازار و نقد شوندگی شود. مزایده های سنتی و دستی باعث ایجاد شائبه‌های بسیاری در خصوص بروز تخلفات می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ورود املاک به بورس از زد و بندها و رانت‌خواری جلوگیری می‌کند و طرفین معامله با آرامش بیشتری می‌توانند خرید و فروش کنند. معمولاً بورس‌ها به دلیل اینکه تابلوی معاملاتی دارند از شفافیت بیشتری نسبت به شیوه‌های دیگر خرید و فروش برخوردارند و همه اتفاقات در آن بصورت مستمر اطلاع‌رسانی می‌شود.

میر معینی گفت: شهرداری ها به دلیل پرونده‌های متعدد تخلف در واگذاری‌ها از مراکزی هستند که شفاف شدن معاملات در اولویت آنها بوده و به دلیل گستردگی خدمات بورس کالا، ورود املاک دولتی و عمومی و بخصوص شهرداری ها به بورس اقدام موثری برای حذف شیوه‌های سنتی است. در دنیا، بورس‌ها معیار قیمت‌گذاری هستند و این مزیت در حوزه املاک و مستغلات نیز از طریق راه‌اندازی تابلوی املاک بورس کالا می‌تواند تکرار شود.

وی افزود: باید امیدوار بود مقامات همه نهادهای دولتی و مدیران شهرداری با درک اهمیت موضوع، همکاری و همراهی لازم در این حوزه داشته باشند و چه بسا شهرداری ها بتوانند موجب رونق بخش معاملات املاک در بورس کالا شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام