توضیحات "فولاد" درباره کاهش تامین گاز، تعیین قیمت ورق، اسلب ۳۰۰ میلیمتری و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا عظیمیان در نشستی خبری درباره کاهش تامین گاز مورد نیاز فولاد مبارکه گفت: مصرف گاز در شرایط عادی روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب است ولی به علت سرما، نصف این میزان توسط شرکت گاز تامین می شود و این باعث کاهش تولید در فولاد مبارکه شده است.

وی علت این کاهش تولید را عدم امکان جایگزینی سوخت های دیگری به جای گاز طبیعی در بخش هایی مانند واحد احیاء مستقیم برشمرد و افزود: در این زمینه با مقام های استانی و کشوری مذاکرات زیادی صورت گرفته تا از کاهش تولید چشمگیری که به دلیل کاهش گاز مورد نیاز بوجود خواهد آمد جلوگیری شود. سال جاری قصد داریم به رکورد 7.2 میلیون تن تولید دست پیدا کنیم و اگر محدودیت گازرسانی موجود به درازا بینجامد دستیابی به این هدف دور از دسترس خواهد شد.

در تعیین قیمت ورق 100 درصد تابع تصمیمات دولت

این مقام مسئول درباره قیمت ورق توضیح داد: در تعیین قیمت ورق 100 درصد تابع تصمیمات دولت هستیم و فولاد مبارکه در این حوزه منافع خاصی ندارد و تا مرداد ماه که ستاد تنظیم بازار اجازه فروش محصولات را در بورس و در قالب سیستم مچینگ داده بود طبق این روش پیش می رفتیم و زمانی که نحوه فروش جدید اعلام شد، وزارت صنعت تصمیم گرفت همه محصولات داخل بورس عرضه شود و حتی تختال هم برای اولین بار در بورس به فروش برسد. فولاد مبارکه همچنان تابع این تصمیمات بوده و دستورالعمل های جدید را دقیقا اجرا کرده و تخلفی در این خصوص وجود نداشته است. در چند هفته اخیر مجلس هم با هدف آرامش بازار فولاد طرحی را آماده کرده که معتقدیم هر بخشی به مسئولین اصلی سپرده شود بهتر می توانند بازار را کنترل کنند.

عدم تامین نیاز مصرف کنندگان نشان از اخلال در مدیریت مصرف

عظیمیان در مورد مشکل عدم تامین نیاز مصرف کنندگان فولاد عنوان کرد: 25 میلیون تن محصولات فولادی تولید می کنیم و با وجود آنکه مصرف داخلی فقط 16 میلیون تن است این بازار همچنان تا این اندازه آشفته و مسئله دار است و عدم تامین نیاز مصرف کنندگان نشان از اخلال در مدیریت مصرف است نه تولید کننده زیرا محصول را در بورس تحویل می دهیم و حتی حمل و نقل هم با خریدار است و اتفاقات بعد از تولید در حیطه مسئولیتی فولاد مبارکه به عنوان تولید کننده نیست. وزارت صنعت بر اساس سامانه بهین یاب برای هر شرکت سهمیه تعیین می کند و اگر هرشخص یا شرکتی در بورس خریدی انجام دهد به میزانی که خرید صورت گفته، محصول را تحویل می دهیم و اینکه سهمیه شرکتی افزایش یافته یا کم شده به فولاد مبارکه ارتباطی ندارد. تهیه فهرست سامانه بهین یاب و به روزرسانی آن در اختیار وزارت صنعت است.

اجرای پروژه استراتژیک گوره - جاسک از افتخارات فولاد مبارکه

وی درخصوص طرح بومی سازی تولید اسلب گازترش گفت: این پروژه توسط معاونت بهره برداری طراحی شد و با کمک دو گروه مشاوران رومانیایی و کمک کارشناسان مجرب وزارت نفت در یک اقدام سه جانبه در سال گذشته به موفقیت نهایی رسید و موفق شدیم برای اولین بار اسلب گاز ترش را تولید کنیم تا دستور رهبری برای پروژه استراتژیک گوره - جاسک به طول هزار کیلومتر به سرانجام برسد. اکنون 95 درصد از پروژه خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک اجرایی شده و تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد. تولید اسلب گازترش برای شرکت چندان اقتصادی نیست اما از آنجا که در نظر گرفتن وظایف ملی و حاکمیتی جزو اولویت ها است در این پروژه و تولید تختال های مورد نیاز مشاکت داشته ایم.

نگاه‌های متعصبانه منطقه ای به صلاح وحدت و امنیت ملی نیست

مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: ایران سال 57 با یک میلیون تن تولید و 4 میلیون تن واردات در جایگاه 35 تولید فولاد جهان قرار داشت و قطعا اگر همکاری همه دولت ها، مدیران و استان ها نبود نمی توانستیم بعد از 40 سال به مقام دهم دنیا و به این حجم تولید برسیم که بتوانیم بین 9 تا 10 میلیون تن صادرات انجام دهیم. لذا تکرار اخبار مقایسه ای بین استان ها با نگاه های منطقه ای و متعصبانه به صلاح وحدت و امنیت ملی نیست. تقریبا همه کارکنان فولاد مبارکه بومی هستند و تنها گروه مدیریتی یعنی مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره بعضی از شرکت ها شاید بومی نباشند که در انتخاب آنها صلاحیت فردی ملاک است.

تولید اسلب 300 میلیمتری شاهکار دیگری از فولاد مبارکه

عظیمیان در زمینه تولید محصولات جدید تصریح کرد: تولید محصول جدید یکی از مواردی است که روی آن اصرار داریم و فولاد مبارکه برای اولین بار در ایران اسلب با عرض 300 میلیمتر تولید کرد. این کار با طراحی قالب خاص و تغییرات و ابداعاتی در بخش خنک کن و دیگر بخش ها توسط کارمندان این مجتمع صورت گرفت. قبل از تحریم ها با شرکت های خارجی قرارداد بسته بودیم روی ماشین های 1 تا 4 فولاد مبارکه اصلاحاتی انجام شود که بتوانیم فولاد با ضخامت های بیشتر تولید کنیم لذا با این رخداد دیگر نیازی به شرکت های خارجی برای اصلاح ماشین ها برای افزایش ضخامت در اسلب ها نخواهیم داشت و دانش آن را کاملا بومی کرده ایم.

استقبال از حق پرسش و پاسخ ها و ظرفیت های قانونی مجلس

وی در پاسخ به سوالات مطرح شده توسط یکی از نمایندگان مجلس در ماه های اخیر گفت: لارگانی مثل همه نمایندگان مجلس حق سوال و پرسش و تحقیق راجع به تمام مسائل را دارد و می تواند از ظرفیت قانونی استفاده کنند. درخواست تحقیق و تفحص حقی قانونی است که استقبال و اعلام کردیم اگر مجلس بخواهد تحقیق و تفحص کند 100 درصد از آن استقبال می کنیم و آمادگی داریم با هزینه مجلس یک بار دیگر از فولاد مبارکه حسابرسی شود. چند ماه پیش در اطلاعیه ای اعلام کردیم هر کسی در هر سطحی از فولاد مبارکه تخلف مجرمانه ای انجام داده باشد باید هرکسی از آن مطلع است در اسرع وقت آنها را در اختیار نهادهای نظارتی قرار دهد و هیچ کس هم در قانون استثنا نیست.

انعکاس خارجی تحقیق و تفحص برای فولاد مبارکه مشکل ایجاد می کند

این مقام مسئول ادامه داد: انعکاس خارجی این موارد برای فولاد مبارکه مشکلات و دردسرهایی را ایجاد می کند ولی باید این موضوع را از دوستانی که این موارد را مطرح کرده اند پرسیده شود. به عنوان مثال وقتی فولاد خوزستان در یک اقدام اشتباه یکی از خریدهای الکترود را شفاف سازی کرد به فاصله دو هفته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تحریم های جدیدی را برای فروشندگان، تامین کنندگان مالی، حمل و نقل، بندرها، باربری و... ایجاد کرد که به همکاران گفتیم به جای شفافیت ناخواسته به همه لطمه زدید. لذا طرح این موارد توسط دشمنان رصد می شود.

رصد آنلاین میزان آلایندگی ها توسط سازمان محیط زیست

عظیمیان در خصوص سهم فولاد مبارکه در زمینه کاهش آلایندگی و حمایت از محیط زیست گفت: فولاد مبارکه جزء شرکت هایی است که میزان آلاینده ها در آن بصورت آنلاین رصد می‌شود و تجهیزاتی که اداره محیط زیست در نقاط مختلف شرکت نصب کرده اطلاعات را بصورت برخط به سازمان محیط زیست در تهران ارسال می کند. حدود هزار میلیارد تومان طی ده سال گذشته در این بخش هزینه شده است. همچنین هزینه های زیادی برای بازچرخانی و تصفیه آب انجام دادیم و مصرف آب را کم کردیم و جلو آسیب به منابع زیرزمینی را گرفتیم. فضای سبز وسیع فولاد مبارکه و مجموعه فعالیت هایی که انجام می دهیم در راستای دغدغه در زمینه حفظ محیط زیست است.

چشم انداز فولاد چابهار مطلقا مصرف داخلی ندارد

وی درخصوص آخرین وضعیت پروژه ۱۰ میلیون تنی فولاد چابهار توضیح داد: فولاد چابهار با مدیریت ایمیدرو و مشارکت فولاد مبارکه، چادرملو، گل گهر و شرکت ملی فولاد  در مرحله تأسیس است و مبالغ اولیه شرکت در حال پرداخت، هیات مدیره تعیین شده و مشاوری برای این پروژه گرفته شده است. چون چابهار از بازار مصرف ایران دور است اولویتی که برای این منطقه در نظر گرفته شده این است که مواد اولیه از خارج بیاید انجا در یک پلنت 10 میلیون تنی به محصول تبدیل شود و و محصول پس از تولید صادر شود. اصل طراحی با این رویکرد به دلیل منابع گاز و برق و نقطه استراتژیک چابهار بوده است. این پروژه در حال حاضر در مرحله ثبت و تاسیس شرکت است.

نورد گرم 2 در زمینه مصرف آب کم مصرف ترین پروژه توسعه ای فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه درخصوص ضرورت توسعه فولاد مبارکه خارج از اصفهان به دلایل زیست محیطی گفت: از 9 پروژه طرح های توسعه فقط ابرپروژه نورد گرم 2 در اصفهان است و سایر پروژه ها در خوزستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، یزد، خراسان رضوی تعریف شده است. مجوز پروژه نورد گرم هم در دهه 80 گرفته شده و در بین همه این پروژه ها به لحاظ مصرف آب کم مصرف ترین و کم مسئله ترین در ایجاد آلودگی است و بسیار با شرایط زیست محیطی سازگار است زیرا آب مصرفی در این پروژه کاملا بازچرخانی و تصفیه می شود.

عظیمیان به تحول دیجیتال فولاد مبارکه پرداخت و افزود: ذوب آهن اصفهان نسل دوم فناوری و فولاد مبارکه نسل سوم فناوری را در اختیار دارد. نسل چهارم فناوری به معنای هوشمند سازی است و اگر سازمانی به شکل هوشمند اداره شود دستاورد بزرگی برای آن سازمان محسوب می‌شود. فولاد مبارکه قصد دارد تا سال 1404 به یک کارخانه هوشمند تبدیل شود و نسل چهارم فناوری کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها برای فولاد مبارکه به همراه خواهد داشت. با دانشگاه اصفهان قراردادی یک ساله منعقد شده تا مدیران فولاد مبارکه در این خصوص آموزش لازم را ببینند و به رهبران تحول دیجیتال تبدیل شوند که یک ترم از این دوره گذشته است.

وی اضافه کرد: همچنین مرکز نوآوری تحول دیجیتال در صنعت فولاد را در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در یک محیط 800 متری احداث کردیم که بازار کار بسیار بزرگی برای جوان‌ها در بخش IT و اتوماسیون ایجاد خواهد شد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس ۱۶۰۰ عدد تبلت به دانش‌آموزان اهدا شد. فروش اکسیژن در فولاد مبارکه را متوقف کردیم و آن را در اختیار مراکز درمانی قرار دادیم. مجتمع فولاد مبارکه فقط تعدادی از نیروها را به علت کرونا از دست داده و کاهش آمار صادرات به دلیل توجه به بازار داخل و کاهش سهم صادرات بوده است. در حال تأمین هزینه سد تنظیمی کوهرنگ ۲ به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان هستیم که ۲۰۰ میلیارد آن تا کنون پرداخت شده است. سامانه دوم آب رسانی اصفهان که ۱۵۰ میلیارد هزینه لوله آن را در اختیار مسئولان قرار دادیم در صورت بهره برداری آب شرب اصفهان تأمین خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام