روایت دژپسند از دو عامل موثر بر روند منفی بورس و اقدامات دو ماه گذشته

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور رئیس مجلس برای بررسی تحولات بازار سرمایه برگزار شد، گفت: کار دولت ریل گذاری، نهادسازی و تسهیل ورود و خروج به بازار و نقدشوندگی مناسب در بورس است. بازار سهام محلی برای کشف قیمت است و دولت باید کاری کند این عملیات با کارآمدی انجام شود که در همین زمینه در دو ماه گذشته به اندازه ۱۰ سال کار انجام شده و همه شرکت‌ها بازار گردان دارند.

وی افزود: برای کاهش نوسان از ابزار جدیدی مانند اوراق تبعی استفاده کردیم و شرکت‌هایی که قصد عرضه اوراق در بورس داشته باشند اگر مدارک کامل باشد این کار در مدت یک ماه انجام می‌شود.

این عضو کابینه دولت با اشاره به فروش سهام از طرف سهامداران حقوقی عنوان کرد: در ماه‌هایی که فزونی تقاضا داشتیم شرکت‌های حقوقی باید عرضه می‌کردند تا مانع افزایش مصنوعی قیمت‌ها بشود و مصوبه افزایش شناوری سهام نیز به همین دلیل بود. در زمان ریزش بورس هم باید تقاضا شکل بگیرد که به همین منظور حقوقی‌ها ورود کردند و اقدام به خرید سهام می‌کنند.

دژپسند با اشاره به رشد شاخص بورس در ماه گذشته تا سقف 1.5 میلیون واحد گفت: یکی از نمایندگان مجلس درخواست کرد عرضه اولیه شرکت‌ها را آغاز کنیم اما دیدیم که با عرضه سهام، بازار واکنش منفی نشان داد.

وی ادامه داد: بازار با قیمت گذاری‌های کالا‌ها میانه خوبی ندارد و به همین دلیل به اظهارات وزیر صنعت درباره موضوع فولاد واکنش نشان داد و در میان فعالان بازار این نگرانی شکل گرفت که شاید این موضوع شروعی برای بقیه کالا‌ها باشد. همچنین اجبار پالایشگاه‌ها به توزیع قیر با نرخ دولتی و یا لغو معافیت مالیاتی شرکت‌های معدنی روی بازار اثر منفی می‌گذارد زیرا به سوددهی آنها آسیب می‌زند.

دژپسند با بیان اینکه مسئول صنعت بانکداری وزارت اقتصاد است نه بانک مرکزی تصریح کرد: ابزار مناسب در این زمینه باید در دست وزارت اقتصاد باشد و وقتی نرخ بهره بین بانکی ناگهان شبانه به بالای ۲۰ درصد می‌رسد این موضوع روی بازار اثر می‌گذارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام