دو عامل موثر بر اخذ رمق فروش‌های هیجانی و آمادگی بازار برای حرکت صعودی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: معاملات امروز در حالی به پایان رسید که شاخص کل با افزایش 2.89 درصدی به سطح یک میلیون و 183 هزار واحد و شاخص هم وزن با افزایش 0.63 درصدی به 433 هزار و 129 واحد رسید.

امیدواری ها در شرایطی از سه شنبه به بازار برگشت که خبر استعفای رئیس سازمان بورس و  واکنش فعالان بازار، موضوعات تحولات بازار در دو روز آخر هفته بازار سرمایه بود. نامه استعفای رئیس سازمان بورس در جلسه شورای عالی بورس، تقدیم وزیر اقتصاد شد و در نهایت محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اعلام کرد این شورا استعفای وی را پذیرفته است.

حال، وزارت اقتصاد و دولت حداکثر ۱۵ روز فرصت داردند تا نفر جایگزین را معرفی کنند. از طرفی انتقادها به دولت درخصوص وضعیت فعلی بورس ادامه دارد. تا جایی که رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اعلام کرده دخالت‌های رئیس‌جمهور در وضعیت نابسامان بورس محرز شده است. حال باید دید جایگزین حسن قالیباف اصل چه کسی خواهد بود و برنامه‌های وی برای خروج از این بحران چیست.

در بازار اما از عواملی که می تواند بورس بازان را به بهبود شرایط امیدوارتر کند افزایش ارزش معاملات خرد است که اگر در روزهای آینده ارزش معاملات بالا باشد و تقاضای قابل توجهی در برابر عرضه‌ها وجود داشته باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم رمق فروش‌های هیجانی گرفته شده و بازار کم‌کم آماده حرکت صعودی شود.

در پایان معاملات امروز نمادهای" فارس، فولاد، فملی " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 6.7 و 5.4 هزار میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وتجارت، وبملت " به صف خرید رسیده و به ترتیب با قیمت های مثبت 4.29 ،4.96 و 4.72 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی " با قیمت های مثبت 4.71 و 4.74  درصد و با صف خرید به پایان رسیدند. نمادهای گروه  پالایشی  همچون" شتران، شپنا، شبندر " پر تقاضا ظاهر شدند و همگی به صف خرید رسیدند. در گروه خودرویی نماد های "خودرو ، خساپا" روز پر تقاضایی را تجربه کردند  و با قیمت های مثبت 4.49 و 4.59 درصد و با صف خرید به کار پایان دادند. 

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک و مثبت همراه شدند. مس در محدوده 8049 دلار، روی به 2713  دلار و هر انس طلا به 1855 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 56.33  دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 53.47 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 22 هزار و 800 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 22 هزار و 250  تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 500 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

وزارت اقتصاد طی اطلاعیه ای اعلام کرد: استعفای حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس در جلسات آتی شورای عالی بورس بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد گفت: برخی دخالت‌ها مانند قیمت‌گذاری‌های دستوری و بالا رفتن نرخ بهره بین‌بانکی بطور مستقیم بر بازار سرمایه تأثیر منفی می‌گذارد.

محمدباقر قالیباف با انتقاد تند از دولت و رویکردهای اقتصادی گفت: نمی شود در تریبون رسمی از مردم دعوت کرد تا همه چیز را به بورس بسپارند و بعد با سوءمدیریت سرمایه مردم را کم ارزش کنند. دولت باید در این خصوص پاسخگو باشد.

مصطفی طاهری عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مجلس عزم را با جدیت هرچه تمام برای جدا کردن بورس از وزارت اقتصاد و دولت جمع کرده چراکه نمایندگان مجلس معتقد هستند  تا زمانی که بورس تحت نظر دولت باشد وضعیت بازار سرمایه هیچ‌وقت اصلاح نخواهد شد.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: با توجه به شرایط بازار شورا تصمیم گرفت رفتاری هیجان انگیز در بازار خودرو انجام نداده و محصولات ایران خودرو و سایپا طی سه ماهه پایانی سال هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته باشد.

رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: امیدواریم مساله زنجیره فولاد با اصلاح شیوه نامه دولت حل شود زیرا این مسایل نیازی به قانون ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: واشنگتن بجای تلاش برای مذاکره در مورد یک توافق جدید کنترل تسلیحاتی با بازگشت به برجام در زمان صرفه‌جویی کند. بایدن تهدید به تحریم علیه کسانی را که بخشی از روابط تجاری با ایران هستند، متوقف کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام